GROHE viert 50 jaar in Nederland: innovatie en duurzaamheid voor een betere toekomst

GROHE viert dit jaar zijn 50-jarig bestaan in Nederland met de campagne ‘Al 50 jaar jouw partner in sanitair’. Het van origine Duitse merk heeft zich sinds de introductie van de Skalatherm – de eerste thermostaatkraan die veilig douchen voor huishoudens mogelijk maakte – ontwikkeld tot wereldwijde marktleider.
Als onderdeel van LIXIL loopt het merk voorop in innovatieve watertechnologie met tastbare resultaten: van marktleider in brand awareness tot waterbesparende douches die door GROHE Water Saving-technologie en slim design tot 20.000 liter water per jaar per persoon besparen. De merkpijlers technologie, kwaliteit, design en duurzaamheid vormen daarbij het fundament: ‘Pure Freude an Wasser’.
In dit jubileumjaar blikt het bedrijf niet alleen terug, maar richt het vizier ook op 2030, met een focus op technologie en duurzaam watergebruik. Als dank voor 50 jaar vertrouwen en al die jaren waterplezier trakteert GROHE jou als installateur graag op iets leuks. Heb jij tussen 1 september 2025 en 31 oktober 2025 een GROHE-product gekocht? Ga dan naar deze pagina en wie weet maak je kans op één van de 5.000 prijzen!

Vanuit de gebruiker ontworpen
GROHE vertaalt al decennialang de vraag aan comfort, veiligheid en duurzaamheid naar innovatie. Skalatherm voorkwam in 1956 verbranding met constante watertemperaturen, als ’s werelds eerste thermostaatkraan. De eengreepsmengkraan (1968) maakt het mogelijk om met één beweging zowel de waterstroom als de temperatuur te regelen, terwijl CoolTouch (2002) het kraanoppervlak altijd koel houdt. Recent introduceerde GROHE de Icon 3D (2019), die met minimaal materiaalgebruik maximale ontwerpvrijheid biedt.
Christian Götter, Leader Northern Europe & General Manager GROHE Netherlands:
“Bij al onze innovaties stond steeds één vraag centraal: wat heeft de gebruiker écht nodig? Om hier antwoord op te blijven geven, moet je als bedrijf vooruitkijken. In 2025 betekent dat inspelen op trends als personalisatie, self-care en duurzaamheid — thema’s die een belangrijk onderdeel vormen van de wensen van de consument als het gaat om het inrichten van de badkamer.”

2030: Investeren in de toekomst van water én vakmanschap
GROHE speelt in op waterschaarste met waterbesparende producten zoals de Tempesta 110-handdouche (50% minder waterverbruik) en de Everstream-douche (65% kostenbesparing). Het bedrijf verkleinde ook haar carbon footprint, onder andere door 37 miljoen plastic verpakkingen per jaar te schrappen.
Daarnaast ondersteunt GROHE installateurs met trainingen en slimme oplossingen zoals het Rapido Shower Frame, dat tot drie uur installatietijd bespaart. Met 50 jaar ervaring in Nederland blijft GROHE een duurzame en innovatieve partner.

Bij GROHE versterkten ze hun dagelijkse inzet voor duurzaam watergebruik door titelsponsor te worden van Team Ocean. Met deze samenwerking wil GROHE het bewustzijn rondom schoon en schaars (drink)water vergroten en gedragsverandering stimuleren.
Na een indrukwekkende tocht van 39 dagen, 17 uur en 35 minuten bereikte Team Ocean land bij Nawiliwili. Hiermee vestigden ze niet alleen een wereldrecord, maar werden ze ook het eerste gemengde team dat dit deel van de Stille Oceaan overstak. Wij schreven eerder een artikel hierover, bekijk het via deze link.

Kwaliteit & design: één belofte
Volgens GROHE is kwaliteit een basisbehoefte van elke consument, en daarmee het startpunt van elk productontwerp. Om die kwaliteit ook daadwerkelijk te garanderen worden alle producten aan extreme proeven onderworpen voordat ze voor consumenten worden geproduceerd; zo doorstaat een thermostaatkraan in het laboratorium 50.000 temperatuurwisselingen in twee weken — het equivalent van tien jaar intensief gebruik. Naast kwaliteit en technologie speelt ook design een essentiële rol in het omtoveren van alledaagse interacties met water tot momenten van plezier.
Meer weten over GROHE?
Neem contact op met jouw accountmanager van GROHE. Ben je een project aan het plannen?
Kijk dan op deze pagina’s voor installatievideo’s en -voorbeelden.
Ben je benieuwd naar de voordelen van werken met GROHE als lid van Abel Installatie?
Neem dan contact op met een van onze bedrijfsadviseurs.
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.