Coronacrisis: tips van collega-installateurs

Ga je nog regulier onderhoud uitvoeren? Dit is een van de vragen die veel installateurs bezighoudt. Het werk moet gewoon doorgaan, maar er zijn toch veel afwegingen om klanten, personeel en het bedrijf gezond te houden. Collega-installateurs delen op deze pagina tips en ervaringen. 

Ron Luijten – ISL Installatietechniek

“Het valt niet mee, maar iedereen kan iets doen. Ga professioneel met klanten en personeel om. Als je in deze tijd niet laat zien dat je je 100% aan de voorwaarden houdt, dan is de kans groot dat je in de toekomst niet meer bij je klanten terug hoeft te komen. Daarnaast merk ik dat veel medewerkers zich zorgen maken, dus maak het bespreekbaar met elkaar. Zie onderstaand mijn overige tips.”

Werkzaamheden

  • Gestopt met regulier cv-ketel onderhoud.
  • Aandacht voor de voorstellen van medewerkers zelf.
  • Medewerkers komen direct naar de bouwplaats of werken thuis waar nodig.
  • Niet met meerdere personen in een auto/busje, ook niet carpoolen naar het werk.
  • Met andere “onderaannemers”  het aantal personen op 1 project afstemmen. Zelf proactief initiatief nemen.
  • Vraag de klant op voorhand of je welkom bent. Zo ja, verzoek de klant in een ruimte te zitten waar jij niet hoeft te zijn.
  • Verspreiding van werkzaamheden, bijvoorbeeld over 7 dagen per week: minder medewerkers tegelijk op de werkplaats en ook vaak makkelijker voor de thuissituatie.
  • Gebruik spreekkamers in je pand als werkplekken.

Pauzes

  • Flexibele werktijden en verschillende pauzetijden (o.a. spreiding drukte in kantine en ook organiseren van thuissituatie).
  • Minder personen tegelijkertijd in de kantine. Geen koffiepauze in de kantine, maar koffie rondbrengen (met behoud van afstand).
  • Vrijdagmiddagborrel niet in de kantine, maar in de werkplaats met extra ruimte.
  • Niet meer samen wandelen tijdens de lunch.

Contact met medewerkers en relaties

  • Ook al werken medewerkers op verschillende locaties: plan elke dag op een vast tijdstip een digitaal overleg in.
  • Doe je dag/weekstart niet in de kantine, maar in een grote ruimte.
  • Verzamel je vragen en ook al zit je maar 3 meter van elkaar vandaan: bel elkaar en stel meteen meerdere vragen tegelijk.
  • Afspraken met klanten/vertegenwoordigers niet op kantoor, maar via de telefoon of Skype.

Hygiënemaatregelen

  • Zorg op de bouwplaats of in de fabriek ook voor hygiëne-maatregelen, zoals pompjes met ontsmettingsvloeistof.
  • Hang je hygiënevoorschriften op verschillende plaatsen op in je bedrijf en/of op bouwplaats: zoals handen wassen bij binnenkomst, handen wassen voor en na elke pauze, etc.
  • Extra en vaker schoonmaken van toiletten, klinken, bureaus, etc. Dit werk kun je onderling verdelen.

 


Diede ten Have – De Gaswacht

“Ik vraag alvorens een afspraak met een particuliere klant of de persoon tot de risicogroep behoort. Zo ja, dan verzetten we de afspraak naar later dit jaar. Zo niet, dan doorlopen we onderstaande stappen gedurende de afspraak (met zo min mogelijk contact en waar nodig op gepaste afstand).”

    1. De monteur belt aan en de klant doet de deur open.
    2. De monteur verricht zijn werkzaamheden.
    3. De monteur neemt tussendoor geen koffiepauze.
    4. De monteur laat de werkbon niet aftekenen.

 


Ricardo van der Meer – VOS Centrale verwarming B.V.

“Mijn belangrijkste tip: neem contact op met collega-installateurs. Er zijn bedrijven die ondanks het virus nog steeds ontzettend veel werk hebben of juist onderbezet zijn, waardoor ze hulp nodig hebben. Misschien kun je elkaar helpen. Een voorbeeld: ik had van de week relatief weinig te doen, maar 50% van mijn monteurs zat ziek thuis, waardoor ik alsnog in tijdnood kwam. Ik vroeg een collega-installateur of hij druk was en dat bleek niet het geval. Omdat hij een monteur over had, konden ze ons helpen het werk toch allemaal op tijd af te krijgen.”

Overige zaken die VOS anders aanpakt in deze periode:

  • Tot nadere orde geen onderhoud bij particuliere klanten.
  • Alleen storingen of montagewerk.
  • Alvorens iedere afspraak vragen of het voor de monteurs veilig is om een bezoek te brengen. Daarnaast of de klant zich tijdens het bezoek ook wil houden aan de richtlijnen van het RIVM.
  • De middag voor de afspraak nogmaals bellen om te vragen of de afspraak van de volgende dag door kan gaan.
  • Sommige klanten gaan er al vanuit dat de afspraak niet doorgaat, terwijl ze geen bericht hebben gekregen. Als je dan komt, zijn ze wellicht niet thuis of vinden zij het zelf geen fijn idee om de monteur te ontvangen. Met een telefoontje van tevoren kun je dit soort situaties voorkomen en weet je op voorhand of je welkom bent.
  • We doen klussen waarbij weinig tot geen contact met mensen nodig is, bijvoorbeeld onderhoud aan grote ketelhuizen. Ook als dit pas over 6 maanden gepland staat, kun je klussen soms vervroegen. Het schept ruimte om over een half jaar onderhoud in te halen en veel klanten begrijpen dit.
  • Monteurs bieden we goede desinfecterende middelen.
  • Gebruik de tijd voor achterstallige interne klussen, zoals het verwerken van garantiematerialen en het opruimen van magazijnen, bussen en kantoren. Ook systeemtaken die geen prioriteit hebben, maar wel makkelijk zijn. Daarnaast sjablonen aanpassen, in je werkproces vinden steeds kleine wijzigingen plaats, maar een sjabloon aanpassen wordt weleens uitgesteld, omdat het net wat meer werk is.

 


Chris Talsma – Van der Weij Installatie

“We zijn met veel installatiebedrijven aangesloten bij Abel Installatie en zitten met dezelfde vragen en problemen. Vaak denken we het wiel opnieuw uit te moeten vinden, maar dat is niet zo. Er liggen pasklare oplossingen klaar, dus daar moeten we gebruik van maken. Daarnaast volgen we natuurlijk strikt alle richtlijnen van de overheid op. Zodra er nieuws is, anticiperen we daar direct op. Via onze website en Facebookpagina stellen we klanten en relaties op de hoogte van onderstaande coronamaatregelen.”

  • Medewerkers met ziekteverschijnselen (of zieke mensen in hun directe omgeving) voeren geen werkzaamheden meer uit.
  • Indien een klant ziekteverschijnselen vertoont, verzetten we de afspraak om extra voorzichtig te zijn.
  • Bij klanten houden we minimaal 1,5 meter afstand.
  • De storingsdienst is nog actief, maar daar geldt hetzelfde voor. Bij gezondheidsklachten gaan we niet bij de klant langs, maar kijken we samen hoe we toch van dienst kunnen zijn.
  • Mensen die geen klant zijn, vragen we op een later moment weer contact op te nemen.

 


René ten Berge – Gas Service Team

“We helpen collega-installateurs in de buurt door kennis en projecten uit te wisselen. Daarnaast gebruiken we voor de inbound telefonie een extra welkomsttekst waarin we verwijzen naar de coronamaatregelen, die ook op onze website staan vermeld. Bij de ingang van ons kantoor hangt een notitie waarop staat vermeld dat we voor relaties gesloten zijn en men per mail contact op kan nemen. Ook via verschillende formulieren op de website kunnen klanten afspraken verzetten of vragen stellen. Geplande onderhoudsafspraken zijn verzet. Hiervoor nemen we uit eigen initiatief contact op met de klant, wat erg wordt gewaardeerd.”

Overige zaken die Gas Service Team anders aanpakt in deze periode:

  • Bij storingen gaan we op pad, maar hanteren we de strikte richtlijnen van de overheid en het RIVM.
  • Opstellen van speciale codes voor digitale werkbonnen die zijn geannuleerd uit eigen initiatief of initiatief van de klant. Zo kunnen we over een paar maanden nog steeds de getroffen maatregelen achterhalen en hierop anticiperen.
  • Aftekening gebeurt via de monteur door middel van een aftekencode op zijn tablet.
  • Inventarisatie van de werkuren om zaken op te pakken die nog moesten gebeuren. Bijvoorbeeld het onderhoud van de magazijnen, bedrijfsterreinen en bedrijfswagens.

 


Heeft u tips voor collega-installateurs?

Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen in tijden van crisis. Hoe communiceert u met klanten? Volgt u speciale protocollen? Of heeft u een actieplan opgesteld om de komende tijd proactief met online zaken aan de slag te gaan? Deel uw tips en ervaringen met Bente Knulst via 06-13397578 of bente@abelinstallatie.nl. Jullie tips en ervaringen kunnen erg waardevol zijn voor collega-installateurs.