Kerngrossier Oosterberg: “Het juiste product, de juiste prijs en (veel) méér”
Oosterberg staat bekend als een succesvolle, snelgroeiende én vriendelijke elektrotechnische groothandel. Waar de distributie van Oosterberg voorheen verspreid zat over vier verschillende locaties in acht magazijnen, is de distributie inmiddels centraal geregeld op één plek: het gerobotiseerde magazijn in Apeldoorn. Abel Installatie sprak met ICT en logistiek directeur René Leisink en marketing directeur Erik Spijkerman over hoge klanttevredenheid, slimme professionalisering en verbreding van de dienstverlening.
Of je nu belt, langsgaat of een vraag stelt via social media: Oosterberg is in alles de vriendelijkste groothandel. Al jarenlang scoort de organisatie in de BouwKennis jaarrapporten het hoogst op klantvriendelijkheid. Volgens René Leisink hebben ze dat te danken aan de manier waarop zij installateurs, leveranciers en overige relaties aanspreken. “Op een nette, vriendelijke en correcte manier met elkaar omgaan, dat staat bij ons hoog in het vaandel”, vertelt René. “Daarnaast lopen we net dat beetje harder voor onze klanten. Daar waar de meesten stoppen, gaan wij door”, vult Erik aan.
OSR Shuttle Eco
Zorg dragen voor anderen zit in de genen van het familiebedrijf, maar naast een hoge klanttevredenheid streeft Oosterberg ook naar de hoogste product- en leveringskwaliteit. Om het logistieke systeem te verbeteren nam Oosterberg in 2016 een nieuw Warehouse Management Systeem (WMS) in gebruik. Dit jaar voegde de groothandel daar een extra ontwikkeling aan toe: de OSR Shuttle Eco van de firma KNAPP. Met dit geautomatiseerde ‘goods-to-person’ shuttlesysteem verhoogt Oosterberg haar leverbetrouwbaarheid. “De bakken met producten komen nu vanuit het magazijn naar de medewerkers toe, waardoor het aantal orderregels kon toenemen van 50 naar 350 orders per uur. We kunnen producten dus sneller verzamelen met een nog lager foutpercentage. Verder is de verzendcontrole verbeterd: het systeem controleert het totale gewicht van de producten om te checken of de juiste order naar de juiste klant toe gaat”, vertelt René.
Logistiek ontzorgen
Dankzij dit slimme systeem is Oosterberg nóg beter in staat om installateurs op logistiek vlak te ondersteunen. De processen zijn zo flexibel ingericht, dat er voor iedere situatie een oplossing is. René: “Installateurs willen het juiste product tegen de juiste prijs. Wij willen hen méér kunnen bieden. We werken daarom aan een nieuw businessmodel waarin we alle logistieke uitdagingen op ons nemen die installateurs tegenkomen. Zo profiteert de installateur extra van ons hypermoderne magazijn en het transportsysteem, en ontvangen ze een totaaloplossing.”
Klaar voor de toekomst
Opslag, picking, buffering, ordening, aanvulling en levering; de all-in shuttle van KNAPP vereenvoudigt en consolideert een groot aantal magazijnprocessen. “We zien al een gigantische performanceverbetering ten opzichte van de oude situatie. Toch zitten we pas in de startfase en is er nog veel winst te behalen. Zo zijn we in de toekomst beter schaalbaar: we beschikken over maar liefst 16.000 vierkante meter. Daarin kunnen we relatief eenvoudig uitbreiden en onze groei opvangen”, vertelt René. Erik: “Ook gaan we ons de komende jaren nog meer richten op de dienstverlening. We willen blijven bewijzen dat we als groothandel een belangrijke rol vervullen. Daarnaast houden we samen met Abel Installatie alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten. Ieder gesprek weer brainstormen we over nieuwe ideeën en concepten, omdat we beiden zo vooruitstrevend en innovatief mogelijk te werk willen gaan. Abel Installatie en Oosterberg zitten daarin echt op één lijn.”
Samenwerking met Abel
“De samenwerking met Abel verloopt altijd prettig en het format is duidelijk. Daarnaast kunnen we snel met ze schakelen. De manier waarop zij leden binden en met leveranciers omgaan, is uniek. Abel biedt een compleet serviceconcept voor installateurs waarin ze op alle vlakken ontzorgen”, vertelt Erik.
125 jaar Oosterberg
Vier generaties Oosterberg timmerden inmiddels 125 jaar aan de weg, met steeds één doel voor ogen: een succesvolle elektrotechnische groothandel worden. Erik: “Oosterberg is 125 jaar geleden gestart met piano’s. Eerst als pianostemmer, maar al snel daarna als handeleraar in muziekinstrumenten, met name piano’s en traporgels. In de jaren ’20 werd Oosterberg distributeur van Philips en breidde de handel zich uit naar radio’s, televisies en huishoudelijke apparatuur. Het specialisme elektrotechniek ontstond in de jaren ’70, toen installatiematerialen aan het assortiment werden toegevoegd. Halverwege de jaren ‘80 veranderde de strategie van Oosterberg, waarin we ons exclusief bezig gingen houden met elektrotechniek. Inmiddels mogen we met trots zeggen dat we thuishoren in het rijtje van Nederlands grootste elektrotechnische groothandels, met een breed assortiment van meer dan 650 verschillende merken en diverse totaaloplossingen.”
Frank ten Broek, Eigenaar van Derksen Installatietechniek
“We zijn een installatiebedrijf met 14 werknemers en zeer breed inzetbaar: van duurzame technieken tot groepenkasten en verwarmingsinstallaties. Als lid van Abel Installatie kwamen we ruim 12 jaar geleden bij Oosterberg terecht. Ze leveren niet alleen hoogwaardige elektra- en zonnepanelensystemen, maar denken ook te allen tijde met ons mee en zijn prijstechnisch zeer interessant. Ik krijg concrete antwoorden op welke vraag dan ook en hebben we ze nodig, dan staan ze direct voor ons in de startblokken. Er zijn in Nederland genoeg groothandels die goede producten kunnen leveren, maar het gaat om de manier waarop ze zich presenteren en hoe ze te werk gaan. De levering verloopt dankzij het nieuwe Warehouse Management Systeem nog sneller en geheel foutloos. Vanwege de prettige samenwerking verwacht ik over 10 jaar nog steeds samen zaken te doen. Als bonus krijgen we via Abel Installatie uitstekende inkoopvoorwaarden.”
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.