Kjell Blokker van Libra Energy: “De energiemarkt biedt net zoveel kansen als uitdagingen”

Het beleid van de overheid maakte het de afgelopen jaren lastiger voor consumenten en bedrijven om duurzame knopen door te hakken. Installatiebedrijven en groothandels moesten snel schakelen om het hoofd boven water te houden. Door te vertrouwen op je eigen kracht en in te spelen op de nieuwe kansen, kun je ook in de huidige markt nog waarde toevoegen en groei realiseren. Al zal het niet vanzelf gaan.
Ik vergelijk de energietransitie wat dat betreft vaak met een ritje in een achtbaan. In 2018 – het jaar dat ik begon in deze sector – had de markt nog een sterke behoefte aan maatwerk in calculaties, advies en bestellingen. Zonnepanelen en laadpalen werden steeds populairder en daarmee ook de behoefte aan advies op productniveau.
In de coronatijd en helemaal toen de oorlog in Oekraïne begon, kwam de markt in een sneltreinvaart. Vele grote bestellingen moesten zorgen voor continuïteit bij de installateur, maar helaas waren de supply-chain uitdagingen te groot om enige vorm van zekerheid te geven. Toen dit eenmaal op gang was gekomen, ging de markt van een piek naar een diep dal. Er was een overvloed aan installatiecapaciteit en producten, maar de vraag ontbrak aan alle kanten.
Energieprijzen stabiliseerden, terugleverboetes werden geïntroduceerd, de netcongestie nam toe en wat er met de salderingsregeling zou gebeuren wist niemand. De spelers in de markt moesten zoeken naar oplossingen, welke uiteindelijk gevonden werd in airconditioning, warmtepompen, laadpalen en (thuis)batterijen. Met nieuwe disciplines komen nieuwe vraagstukken, waar wij als Libra Energy weer als vanouds voor worden gevonden.

Over Libra Energy
Vanuit Libra Energy zitten we bovenop marktontwikkelingen, initiëren we samenwerkingen met zustergroothandels en bieden we een hoge mate van ontzorging voor onze klanten, hoe groot of klein de behoefte ook is.
We focussen ons op een aantal groeisegmenten: woningbouw, sociale huur, het mkb en commerciële zonnepanelen in combinatie met batterij-installaties, (DC) laadpalen en de aankomende thuisbatterijmarkt. Door ons maximaal in te zetten voor de installatiebedrijven die bij ons inkopen, en verder te kijken dan ons eigen straatje, weten we met een opgeheven hoofd naar de toekomst te kijken
Nu het zonnetje weer begint te schijnen en het nieuws over de salderingsregeling is gedaald, lijkt de markt weer voorzichtig aan te trekken. Om je te onderscheiden en klanten te overtuigen om voor duurzaam te gaan, is het essentieel dat je de ontwikkelingen scherp in de gaten houdt. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je te laat bent om het juiste product op voorraad hebt waar de markt om vraagt.
De behoefte aan duurzame producten is bij iedere eindklant – en dus bij iedere installateur – anders. ‘Ontzorgen’ is dus sowieso het toverwoord; een eindklant moet van A tot Z vertrouwen hebben in de investering. Dat vergt intensieve ketensamenwerking tussen fabrikant, groothandel en installateur. Het is onvermijdelijk dat je samen trainingen
organiseert, de logistiek sterk en flexibel inricht, en voortdurend slimme assortimentskeuzes maakt. Alleen zo kunnen we als branche snel inspelen op vragen uit de markt.
Want hoe beweeglijk soms ook; samen kunnen we er voor zorgen dat de energietransitie slaagt.
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.