Meer grip dan ooit op financiën en bedrijfsvoering met het KPI Dashboard van Abel

21 oktober 2024
Delen via
Meer grip dan ooit op financien en bedrijfsvoering met het KPI Dashboard van Abel

Abel Installatie presenteert een nieuwe tool die je inkoopprocessen beter te managen maken dan ooit: het KPI Dashboard. René ten Berge, algemeen directeur van Gas Service Team én bestuurslid bij Abel Installatie, draaide onlangs een pilot met het nieuwe KPI Dashboard. Hij deelt zijn ervaringen en de reeks aan voordelen die hij ondervindt. Hoe maakt de tool zijn inkoopprocessen nu al vele malen effectiever en efficiënter?

Inkoopdata inzichtelijk en accuraat

KPI’s spelen een grote rol in René’s dagelijkse takenpakket als algemeen directeur. “Het KPI Dashboard biedt mij een enorm breed scala aan bruikbare informatie en maakt deze informatie ook veel toegankelijker. Voorheen kostte het veel tijd om informatie uit zowel ons CRM systeem, als de portals van fabrikanten en die van groothandels te halen. Laat staan de tijd die het extra kostte om alle data te bundelen tot nuttige inzichten.” En dat is precies waar het KPI Dashboard uitkomst biedt. “Alles wat te maken heeft met inkoop is nu overzichtelijk. In één portal, up-to-date en accuraat.”

Betere zakelijke gesprekken

René benadrukt dat de tool niet alleen bestaande data bundelt, maar ook diepgaande analyses mogelijk maakt. “We hebben al veel data in huis met ons CRM-systeem, maar dankzij het KPI Dashboard wordt veel informatie bij elkaar gebracht. Dit biedt veel mogelijkheden om inkoop te differentiëren en analyseren, bijvoorbeeld op basis van volumes en assortiment. Daardoor kan ik veel concreter in gesprek met accountmanagers van fabrikanten, op basis van actuele cijfers.” De collega’s van René ervaren de voordelen van de tool ook, bijvoorbeeld tijdens leveranciersgesprekken. “De tool helpt bij het borgen van prijsafspraken en bij het behouden van hoge afname-percentages van ons kernassortiment.”

Financieel meer grip

De tool kan bovendien een belangrijke rol spelen bij besluitvorming. “Het geeft bijvoorbeeld een hele sterke impuls aan het stellen van targets en bonussen. Zo stellen we targets voor het aantal te plaatsen ketels per jaar. Deze tool laat me daar beter op sturen.” Dat maakt René’s leven als algemeen directeur niet alleen gemakkelijker; het geeft hem ook meer grip op financieel vlak. “Denk aan het sturen op inkoop bij fabrikanten die onderdeel zijn van het kernassortiment. Met die fabrikanten heeft Abel Inkoop inhoudelijke afspraken gemaakt over een bepaald percentage van onze collectieve inkoop. Dankzij deze tool zijn die afspraken nog overzichtelijker te borgen. Bovendien staat voor ons loyaliteit en partnerschap voor en met elkaar binnen de branche hoog in het vaandel. Het KPI Dashboard helpt ons die loyaliteit en het partnerschap met onze leveranciers te versterken.”

Meer overzicht in factuurstromen

De favoriete functionaliteit van René? “De inzichten in facturatie zijn buitengewoon nuttig. Zo worden facturen van alle groothandels dagelijks verwerkt en vertaald naar omzetdata. Het geeft ons snel en duidelijk inzicht in wat er is gefactureerd. En alles op één, centrale plek.

"Met één systeem kun je snel en efficiënt de benodigde informatie vinden, wat met andere tools zoals een CRM-systeem veel meer tijd en handelingen zou kosten. Kortom: een hele grote plus.”
René ten Berge
Algemeen directeur van Gas Service Team & bestuurslid bij Abel Installatie

Betrouwbaarheid op één

Hoewel al deze voordelen de tool vrijwel onmisbaar maken wanneer je er eenmaal mee werkt, ligt er voor René een misschien nog wel belangrijker fundament onder het succes van het KPI Dashboard. “Voor mij is betrouwbaarheid essentieel bij de uitrol van iets nieuws. En juist dat ziet er echt heel goed uit bij deze tool. Betrouwbaarheid moet op één staan, dat is essentieel voor mij. Daar begint alles mee. En van daaruit kan de tool verder ontwikkeld worden. De tool belooft veel voor de toekomst.”

Lof

De algemeen directeur sluit dan ook af met een compliment aan de ontwikkelaars: “Mijn respect voor hoe deze tool in elkaar is gezet. Het biedt ons enorme voordelen; ik ben ervan overtuigd dat andere partners van Abel Installatie dezelfde voordelen zullen ervaren. Als je eenmaal werkt met de tool, is deze vrijwel meteen onmisbaar.”

Zelf voordelen van het KPI Dashboard ervaren?

Het KPI Dashboard is ontwikkeld voor leden van Abel Installatie, zodat zij nóg meer voordeel kunnen halen uit onze collectieve inkoopdiensten. Er wordt tevens gewerkt aan een variant voor groothandels en fabrikanten, om voor nóg meer synergievoordelen te zorgen. De uitrol voor leden verloopt gefaseerd, zodat we waar nodig ondersteuning kunnen bieden. Ben je lid en wil je versneld aan de slag met het dashboard? Of ben je nog geen lid, maar wel benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem dan contact op met een bedrijfsadviseur van Abel.

Gerelateerd nieuws

Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.

Ook lid van Abel worden en gebruik maken van de voordelen? Plan een adviesgesprek!
Test