15 juni 2018

Hoe duurzaam is Willem-Jan Roest?


Alle leden van Abel Installatie zijn in meer of mindere mate specialist in duurzame installatietechniek. Zo ook Van Alphen en Roest Installatietechniek uit Hooge Zwaluwe, dat al jaren duurzame oplossingen verzorgt voor particulieren en bedrijven. Investeert directeur Willem-Jan Roest zelf ook in duurzaamheid? Wij vroegen hem het hemd van zijn lijf over zijn bedrijfspand mét experience center.

Willem-Jan Roest nam in 2009 – als vierde generatie – het familiebedrijf van zijn vader over. Van Alphen en Roest Installatietechniek werd in 1888 opgericht als smederij en loodgietersbedrijf, maar is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle totaalinstallateur. Zijn duurzame denkwijze is daarbij een belangrijke succesfactor. “Om onze klanten volledig te ontzorgen zijn we vier jaar geleden overgestapt op een totaal-concept”, aldus de directeur. “We verzorgen zowel werktuigbouwkundige als elektrische installaties, voor zakelijke en particuliere klanten. We werken al jaren volgens een duurzame filosofie, met één belangrijke voorwaarde: altijd realistisch blijven. We kúnnen veel duurzame installaties toepassen, maar dat is niet voor iedereen wenselijk. Het merendeel van onze klanten wil wel besparen, maar vindt duurzame installaties te ingewikkeld. Juist voor hen gaan we door het vuur voor de beste oplossing.”

Duurzame installaties
Naast de realisatie van duurzame installaties voor opdrachtgevers, investeert Willem-Jan Roest ook in een eigen duurzame werkplek. In 2013 betrok het team van Van Alphen en Roest het nieuwe, duurzame bedrijfspand met aangrenzend een experience center voor klanten en relaties. “Eerst pakten we de schil van het pand aan met goede isolatie. Daarna volgden de verlichting en ventilatie. Voor koeling gebruiken we een warmtepompinstallatie en voor verwarming een pelletinstallatie. Daarnaast is het dak bedekt met pv-panelen en verspillen we minder water dankzij het grijswatersysteem.”

Experience center
Willem-Jan Roest koos bewust niet voor een standaard showroom met honderden producten van verschillende merken. “Klanten zijn daar niet in geïnteresseerd. Ze willen weten welke mogelijkheden er zijn en wat het beste bij hun situatie past. Daarom creëerden wij een eigen showroomconcept waarin alle facetten van duurzaamheid worden aangestipt op basis van de vier hoofdelementen: water, vuur, lucht en aarde. We organiseren regelmatig bijeenkomsten rondom deze thema’s, voor particuliere en zakelijke klanten. We vinden het onze taak om mensen wegwijs te maken. Natuurlijk is het daarbij constant zoeken naar de juiste balans tussen kennisdeling én klantbinding. Ik wil niet dat ze bij mij advies komen inwinnen en vervolgens naar de concurrent stappen voor de uitvoering. We brengen actuele thema’s en onderwerpen onder de aandacht, zonder genodigden te overweldigen met techniek. Het is veel belangrijker dat je mensen in een gemoedelijke sfeer meeneemt in de duurzame transitie. Bovendien praat het een stuk gemakkelijker. Zo laat je op praktische wijze zien dat je de klant doelgericht kunt helpen.”

Toekomst
Dat de markt de komende tijd in rap tempo zal veranderen, beaamt Willem-Jan Roest. Toch denkt hij dat we niet volledig op elektrische installaties over zullen gaan. “Ik denk dat we straks juist te maken krijgen met een brede schaal van technieken. Dat houdt in dat wij als installateurs moeten gaan specialiseren of juist inzetten in de breedte. Voor dat laatste voel ik zelf het meeste. Zo blijf je niet vanuit een tunnelvisie denken en kun je de juiste oplossingen voor je relaties bieden. Het belangrijkste van alles: blijf gevoel houden bij de veranderende technieken. Zet op tijd in op scholing zodat je niet achter de feiten aan blijft hobbelen en de achterstand niet meer kunt inhalen.”

Samenwerking met Abel
“Wij zijn in 1996 Abel-lid geworden, als een van de eerste leden buiten Tilburg. Het feit dat we al zo lang samenwerken, zegt denk ik genoeg. Abel is geen statische organisatie en beweegt met de markt mee. Het is een organisatie die bij de tijd blijft en dat past perfect bij ons.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2022
Nieuw lid: Dijksterhuis B.V.
2 januari 2022
RE-Source: al 42 jaar expert in duurzame energieoplossingen
28 december 2021
Hybride verwarmen: hoe overtuig je jouw klanten?