Niek Kuiper (64) en David Kuiper (28) van Totaalinstallateur N. Kuiper BV uit Breedenbroek zijn niet alleen vader en zoon, maar ook collega’s. Abel Magazine legde de twee generaties vijf stellingen voor over de huidige bedrijfsvoering en de plannen voor de toekomst. Zijn de heren het roerend met elkaar eens of verschillen ze hier en daar toch van mening?
“Wat is Pinterest?”, vraagt vader Niek. Zoon David: “Het is een social media platform dat fungeert als digitaal prikbord, waar vanuit doorgelinkt kan worden naar onze website. Ik sluit niet uit dat het er ooit van gaat komen, omdat tegenwoordig bijna alles digitaal is en mensen steeds meer zelf online op zoek zijn.”
David: “Ik zou zeggen social media, maar het is afhankelijk van de doelgroep. De oudere generatie bereik je eerder met een advertentie in de krant.” Niek: “We plaatsten vorige week nog een vacature op Facebook en LinkedIn. Binnen een paar dagen ontvingen we meerdere reacties, waarvan al een serieuze kandidaat. Het werkt, dus we adverteren al jaren niet meer in de krant.”
“Technisch top”, zegt Niek. “Communicatie is belangrijk, maar de techniek staat voorop. Zeker bij de hedendaagse apparatuur. Wij zijn serviceverlenend. Bij elk product dat we verkopen, willen we service aanbieden.” David: “Ben je communicatief niet heel vaardig, dan is dat bijzaak. Ook al is het natuurlijk mooi meegenomen.”
David: “Ik ben in het bedrijf gestapt om het stokje van mijn vader over te nemen en het liefst in de toekomst over te dragen aan de volgende generatie.” Niek: “Het bedrijf is meer dan 70 jaar oud, mijn ouders waren de grondleggers. De zaak overdragen van vader op zoon was destijds bijna een must. Deze fi losofi e staat bij mij niet voorop, ook al zou ik het heel fijn vinden. Ik wil dat we er samen 100 procent voor gaan en anders niet”, vertelt Niek.
“Ben je op zoek naar zonnepanelen, dan ga je googlen naar de meest geschikte partij. Voor die mensen willen wij zichtbaar zijn. Abel helpt ons met een nieuwe website in geheel nieuwe huisstijl. Ik ben zelf wel handig met websites, maar kom er gewoon niet aan toe”, zegt David. Niek: “Klanten zullen wegens hoge klanttevredenheid nog steeds via-via bij ons terecht komen, maar kijken eerst op internet met wat voor bedrijf ze te maken hebben.”
“Klanten kunnen via apps problemen opsporen, maar het zelf verhelpen gaat denk ik niet gebeuren”, zegt David. Niek vult hem aan: “Op gebruikersniveau kun je wel veel aanreiken, voordat je zelf in je bus stapt. Denk aan instructievideo’s.”
“Nee, dat denk ik niet”, zegt Niek. “Ik denk wel dat warmtepompen een hele opgang gaan maken en dat installaties nog efficiënter gaan worden. Die innovatie is volop in gang gezet en het is de discussie van de dag. Wij zijn veel bezig met duurzaamheid. Denk daarbij aan zonnepanelen in combinatie met heat pipes en een warmtepomp. Dit soort combinaties gebruiken wij heel veel in de nieuwbouw.” David: ” Toch zijn er branches waar je niet alles met een warmtepomp op kunt lossen. Het is per situatie verschillend. Er zullen alternatieven moeten komen. In 20 jaar tijd zien we vast nieuwe oplossingen, los van de cv-ketel of warmtepomp.”
Al meer dan 70 jaar is Totaalinstallateur N. Kuiper BV de totaalinstallateur op het gebied van installatiewerkzaamheden voor industrie-, utiliteit- en woningbouw. Met 30 gemotiveerde medewerkers aan zijn zijde, staat Niek Kuiper ruim 40 jaar aan het roer en maakt zijn zoon David Kuiper zich klaar om het bedrijf over te nemen.