Duurzame energieoplossingen worden door de jaren heen steeds populairder. Maar nadat de verkoop van warmtepompen jaren achtereen steeg, nam de groei in 2017 flink af. Ook blijkt dat 97,5 procent van de installateurs huiseigenaren niet adviseert over duurzame alternatieven voor de cv-ketel. In de media wordt veel aandacht besteed aan aardgasloze woningen, maar de verkoop van hr-ketels is toegenomen. “100% elektrisch verwarmen, dat is niet altijd de ideale oplossing”, aldus Sjoerd Langereis, accountmanager van Remeha.
In de Nederlandse media lees je veel over de overstap naar all electric. “Je merkt dat de consument veel vragen heeft, maar ook versneld over wil gaan op een duurzaam alternatief. Echter zijn niet alle woningen hiervoor geschikt. Er is ook niet altijd budget voor het optimaliseren van huizen om zo een duurzame installatie te realiseren. De eerste fase van de duurzame transitie zal met name worden bepaald door hybride systemen, dus minder rigoureus”, vertelt Sjoerd Lagereis. “Het aandeel waterstof is in Nederland nog nihil, maar er is inmiddels een aantal proefprojecten gestart met Remeha ketels. De ontwikkelingen worden door Remeha scherp in de gaten gehouden, want het gasnetwerk biedt goede mogelijkheden om een nieuwe functie te krijgen. Namelijk als energieopslagen transportsysteem voor waterstof dat is verkregen met duurzaam opgewekte elektriciteit. Waterstof zou vooral een alternatief kunnen zijn voor wijken die niet geschikt zijn voor andere (aardgasloze) oplossingen, zoals elektrische warmtepompen of het warmtenet.” Remeha biedt dus meerdere wegen naar een duurzame toekomst. Niet alleen volledig elektrische warmtepompen, maar ook andere oplossingen als gasketels en hybride systemen. Langereis: “We zijn voorstander van de toepassing van warmtepompen, maar alleen als het pand of huis aan alle voorwaarden voldoet. Kijk daarbij onder andere naar isolatie, een laagtemperatuur afgiftesysteem en gebruikersgedrag. Voor een nieuwbouwwoning is een warmtepomp vaak perfect, maar voor bestaande bouw is het niet altijd realiseerbaar. Om een lange termijn relatie aan te gaan met de klant moet je kijken naar de meest geschikte oplossing voor de desbetreffende situatie.”
Trainingscentrum
Ook op het gebied van opleiding en training biedt Remeha interessante mogelijkheden. Per jaar komen 6000 installateurs langs in het Remeha-trainingscentrum. Sjoerd Langereis: “In ons trainingscentrum staan duurzame installaties die we gebruiken tijdens de trainingen voor installateurs. Hierdoor brengen we de verschillende mogelijkheden goed onder de aandacht en vergroten we het zelfvertrouwen van de installateurs in bijvoorbeeld een verkoopgesprek. Natuurlijk biedt Remeha ook support op afstand en denken we kosteloos mee over oplossingen.”
Onbalans
Volgens Langereis zit er nog een onbalans in het moment van opwekken en gebruik. “Er wordt veel gesproken over 100% elektrisch, maar dan lopen we toch tegen een probleem aan. De zon en de wind laten zich niet sturen, je kunt er moeilijk vanuit gaan. En je kunt de energie nog niet opslaan. We hebben deze zomer hele zonnige dagen gehad, maar juist in de winter hebben we de warmte nodig. Daar zullen nog grote stappen in gemaakt moeten worden voordat deze techniek perfect toegepast kan worden. Met toepassing van de accu kan de bewoner zelf energie opslaan. Hierdoor kan de belasting voor het elektriciteitsnet, door het terugleveren van stroom, voor 80% worden terug gebracht.”
“Volledig elektrisch verwarmen zie ik voorlopig nog niet overal gebeuren, maar met verwarmingsinstallaties die met het zogenaamde Power to Gas werken, slaan we een duurzame slag. Bij Power to Gas wordt water met behulp van elektrolyse ontleend in waterstof en zuurstof. Bij dit proces komt warmte vrij. Het geproduceerde waterstof kan met CO2 worden omgezet in methaan. Op deze manier kan met schone elektriciteit uit de zon en wind groen gas worden gemaakt. Ook hybride installaties bieden een oplossing. Ik hoor vaak van klanten dat ze duurzame installaties te duur vinden, omdat bestaande woningen er niet goed op voorbereid zijn. Bovendien is de regering nog niet helemaal duidelijk over wat er in de duurzame transitie precies gaat gebeuren. Tot die tijd blijft de onzekerheid bij consumenten bestaan en is het aan ons de taak om de meest duurzame en geschikte oplossing te vinden. Mijn tip: verdiep je in nieuwe ontwikkelingen, maar blijf vooral eerlijk. Dan pas blijven klanten je trouw en zitten ze ’s winters nooit onverwacht in de kou.”
“Als installateur moet je bijblijven in nieuwe ontwikkelingen. Ik zie het als een sneltrein waar je instapt. Ga in die trein zitten. Doe je dat niet, dan neemt een ander jouw plek in. We hebben in vergelijking met andere branches een geweldig opleidingsinstituut (OTIB, red.), dus maak daar gebruik van. In een tijd waarin duurzame installaties steeds meer de aandacht krijgen, vragen klanten om informatie en die kunnen wij ze bieden. Ik adviseer over duurzame alternatieven, maar analyseer altijd eerst de situatie. Aan de hand daarvan kunnen we verder praten over de mogelijkheden. En is het geen warmtepomp, dan is het bijvoorbeeld een HRe-ketel, die tijdens het verwarmen ook elektriciteit produceert. Ik deel ervaringen over de duurzame installaties in mijn eigen woning, maar heb wel geleerd daarmee op te passen. Bij de ene klant wekt het vertrouwen en bij de ander argwaan.”