20 augustus 2022

Efficiënter ondernemen dankzij KPI’s


Om leden van Abel te helpen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zijn we gestart met het meten van de (logistieke) performance per lidbedrijf. Ieder aangesloten bedrijf ontvangt vanaf oktober 2022 ieder kwartaal een persoonlijk dashboard met verschillende relevante data (KPI’s) rondom het inkoopproces. Dit dashboard maakt per lid inzichtelijk waar kansen liggen op het gebied van efficiëntie en kostenreductie.

Bewustzijn is stap één

Het persoonlijke dashboard komt tot stand dankzij data van onze tien grootste leveranciers, met een focus op vijf KPI’s (key performance indicators). We vergelijken de scores per bedrijf per jaar en vergelijken dit ook met die van concurrenten. Met dit project willen we alle leden stimuleren om gestructureerd in actie te komen, onder andere op het gebied van duurzaamheid. Primair op het gebied van efficiëntie in de gehele keten, met directe winst voor zowel installateur als fabrikant en leverancier. Naast deze KPI’s liggen er voor installateurs natuurlijk nog veel meer kansen rondom MVO. We hopen dat de data zal leiden tot nieuwe inzichten, zodat ieder individueel bedrijf op eigen wijze kan bijdragen aan een betere wereld.

Belonen van goede prestaties

We besparen al enorm veel moeite en tijd in de keten wanneer het aantal retouren omlaag gaat en de orderwaarde per bestelling stijgt. Om individuele bedrijven te stimuleren, wordt nog onderzocht hoe een beloning kan bijdragen aan betere prestaties. Dit wordt bekeken in samenwerking met de tien grootste leveranciers.


De gemeten KPI’s binnen dit project:

1. Retouren

Dankzij deze KPI krijgen aangesloten bedrijven inzicht in hoeveel bestelde producten weer retour worden gestuurd. Het retourproces brengt veel sluipkosten met zich mee, wat bij onnodige retourneringen extra zonde is. Denk bij sluipkosten aan verzendkosten van de retournering en de uitstoot van een extra vrachtwagenrit. Maar ook aan de tijd die medewerkers besteden aan het correct aanmelden en verwerken van een retour. Met de informatie kunnen betere inschattingen worden gemaakt in toekomstige bestelprocessen.


2. Gemiddelde orderwaarde

Hoe groot zijn bestellingen gemiddeld per vrachtwagenrit? Drie (half)lege vrachtwagens per week laten rijden is niet efficiënt. Door bestellingen te bundelen, voorkom je overbodige kosten en CO2-uitstoot. Ook raden we aan om producten zoveel mogelijk bij één leverancier te bestellen om het aantal vrachtwagenritten te beperken. De gemiddelde orderwaarde per stop geeft inzicht in de efficiëntie van orders. Dit bewustzijn helpt bedrijven om slimmere keuzes te maken.


3. Percentage kernassortiment

Welk deel van het inkooptotaal komt uit het kernassortiment? Met deze KPI bekijken we welk percentage van de omzet uit kernartikelen. Dit zijn immers de producten die de meeste voordelen bieden. Door inzicht te krijgen in dit percentage van je kernassortiment, weet je waar je staat ten opzichte de markt. Deze kennis kan je helpen bij het inschatten van toekomstige inkoopvolumes.


4. E-commerce

Ook het aantal digitale bestellingen nemen we mee in de KPI’s. Online bestellingen besparen namelijk tijd én geld, zowel voor de installateur als de leverancier. Het online bestelproces vergt nimmers minder personeel dan een offline bestelling. Ook scheelt het in kleine kosten zoals papierverbruik en administratie. In de KPI rondom E-commerce laten we zien welk aandeel van jouw bestellingen online plaatsvindt.


5. Omzet per factuur(datum)

Met de KPI rondom omzet bekijken we de efficiëntie van verstuurde facturen. Hier houden we bijvoorbeeld rekening met de factuurdatum. Wanneer een bedrijf in korte tijd veel kleine facturen stuurt, denken wij dat dit efficiënter kan. Bijvoorbeeld door goed te kijken welke facturen gecombineerd kunnen worden. Dit creëert tijdwinst voor zowel de verzender als de ontvanger van de factuur. 


Xander Hagens

Commercieel directeur Wasco

xander hagens“Wasco wil de voorkeursleverancier zijn voor de installateur, door te helpen om de efficiency in hun processen te verbeteren. Dit is harder nodig dan ooit, gezien de nog steeds groeiende vraag naar verduurzaming én het tekort aan mensen in onze branche. We zijn dan ook erg blij met het initiatief van Abel. Het inzicht in de prestaties van de installateur, zorgt ervoor dat we gericht kunnen samenwerken aan verbetering. De oplossing verschilt vaak per bedrijf, maar we zien ook initiatieven die voor grotere groepen enorm kunnen bijdragen. Zo zijn we op dit moment onder andere bezig met een wisselbox-concept. Deze oplossing moet gaan helpen om het first time fix ratio te vergroten. We zorgen ervoor dat de installateur altijd voldoende materiaal meeneemt om de klus in een keer af te maken. Wanneer we via het Abel KPI-dashboard de resultaten en prestaties kunnen delen, verwacht ik dat de nieuwsgierigheid geprikkeld wordt. Dat is een belangrijke stap naar het vergroten van de efficiency.”

Kernfabrikanten

Abel werkt in dit traject samen met kernfabrikanten, om de keten van fabrikant tot klanten van aangesloten installateurs zo efficiënt mogelijk in te richten. Natuurlijk is het geen verplichting om bij deze kernfabrikanten bestellingen te plaatsen, daarin laten we installateurs zelf een keuze maken.


Heeft u een vraag? 

Neem direct contact op met Santino via santino@abelinstallatie.nl of 06-22941740. 

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
In 3 stappen op weg naar volledig elektrische wagenparken
8 maart 2024
Abel maakt ondernemen rendabel
13 oktober 2023
2030 aan de horizon