20 april 2017

Jaap Laureijs en Ton Sprenger over Abel Installatie


Jaap Laureijs en Ton Sprenger over het hoe en waarom van Abel Installatie

“We willen nóg meer serieuze ondernemers bereiken”

Onlangs is een definitieve streep gezet door de namen GasNed en GasNed Inkoop. Beide entiteiten, waar in totaal ruim 240 installatiebedrijven bij zijn aangesloten, gaan samen verder onder de naam Abel Installatie. Jaap Laureijs en Ton Sprenger, de directeuren van beide pijlers onder de coöperatieve succesformule, zijn blij dat de switch naar de nieuwe naam goed is verlopen. Zij kunnen nu weer volledig de blik vooruit richten; iets wat ze sowieso het liefste doen.

Jaap werkt al zo’n 13 jaar voor de coöperatie en kent de branche inmiddels op zijn duimpje. Als directeur is hij vooral verantwoordelijk voor alle diensten op het gebied van marketing, reclame en concepten. Zijn drijfveer is installatiebedrijven helpen kansen te benutten. “Laatst belde de eigenaar van een middelgroot installatiebedrijf met 15 medewerkers. Hij had onze nieuwsbrief gelezen en vertelde dat hij wilde digitaliseren, aan de slag wilde met langer thuis wonen en nadrukkelijker wilde inzetten op duurzaamheid. Binnen de kortste keren zaten we te sparren op strategisch niveau. Daar worden we bij Abel Installatie enthousiast van: slim ondernemen draait niet alleen om hoeveel procent inkoopvoordeel je krijgt, het gaat om duurzaam verbeteren.”

 

Meer dan inkoopprijs

Het inkoopvoordeel is desalniettemin een belangrijke trigger voor veel installatiebedrijven om lid te worden. En te blijven. Niet vreemd, gelet op de miljoenen bonus die in 2016 zijn verdeeld over de leden van Abel Installatie. Toch heeft ook Ton Sprenger, als directeur verantwoordelijk voor de collectieve inkoop, een hoger doel voor ogen. “De laatste 3 jaren is onze omzet met 60% gegroeid. Dat is zeker niet alleen door onze scherpe prijsstelling. Samenwerking in de keten en kennisdeling worden steeds belangrijker. Samen met onze leveranciers kijken we continu naar verbeteringen op het gebied van de totale kosten. We zijn ervan overtuigd dat we op administratief en logistiek gebied nog flinke besparingen kunnen doorvoeren. Die besparingen komen uiteindelijk ten gunste aan onze leden. ”

Iedereen blij

Gezien de ontwikkelingen binnen de branche, waaronder de vervagende scheiding tussen E en W en de standaardisering van duurzaamheid, dekte de naam GasNed de lading niet meer. Ook omdat de telefonistes nog wekelijks telefoontjes kregen van consumenten die hun energienota wilden bespreken. “Het gaat te ver om te stellen dat de oude naam onze groei remde. Maar het leverde in ieder geval niets extra’s op. De naam Abel Installatie is vrij van enige beperkende lading. Iedereen moet uiteraard wennen, dat is menseigen. Maar omdat we er samen de schouders onder zetten, merken we dat het groepsgevoel ook onder de nieuwe naam sterk aanwezig is.”

Ook Ton wil met de naam Abel Installatie in een positieve flow blijven: “Als de resultaten goed zijn, krijgt Abel Installatie vanzelf een plekje in ieders bewustzijn. Van financieel of organisatorisch voordeel wordt immers iedereen blij. Het is bovendien mooi om te zien dat de relatie tussen leveranciers, Abel Installatie en haar leden steeds hechter wordt. Hiermee ontstaat er vertrouwen in de keten. Dat is de enige goede basis voor succes. ”

7 gereedschappen voor groei

“We willen met onze nieuwe naam en uitstraling nóg meer serieuze ondernemers bereiken. Zij staan voor een uitdagende toekomst: het wordt alsmaar drukker door personeelstekort en de brede dienstverlening die consumenten verwachten. En dat terwijl installateurs potentieel goud in handen hebben. Ze hebben mooie klantenbestanden en er zijn volop mogelijkheden om te specialiseren en groeien. Als installateur heb je dan wel de hele keten nodig, van grossiers tot eindklant en alles wat daar aan leveranciers, fabrikanten en installateurs tussen zit. Wij brengen een netwerkstructuur aan, zodat de kennis die je nodig hebt voorhanden is. En leden kunnen gebruik maken van onze 7 gereedschappen voor groei. Dat zijn bewezen goede diensten en concepten, die volledig zijn toegespitst op de dagelijkse praktijk van onze leden.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
In 3 stappen op weg naar volledig elektrische wagenparken
8 maart 2024
Abel maakt ondernemen rendabel
13 oktober 2023
2030 aan de horizon