Na twee jaar op rij een virtuele ledenvergadering te hebben georganiseerd, konden we onze leden eindelijk weer uitnodigen voor échte ontmoetingen. Op donderdag 7 juli vormde de SS Rotterdam het decor van een geslaagde bijeenkomst, waarin de collectieve prestaties, plannen en speerpunten werden gepresenteerd.
Alle bezoekers kregen vooraf een rondleiding langs de bijzondere plekken en (installatie) technieken van dit statige schip. Daarna volgde de formele vergadering. Marc Bieleveldt, sinds 2021 voorzitter van het bestuur, vatte samen hoe goed zowel de coöperatie als de branche er voor staat. Ondanks alle uitdagingen op het gebied van prijzen en beschikbaarheid van materialen, lukte het ook in het vorige jaar weer om tot klinkende cijfers te komen. Het ledenaantal nam opnieuw toe, terwijl de gemiddelde inkoopwaarde per lid met ruim 10% steeg. De collectieve inkoopwaarde steeg tot ruim 115 miljoen. Voor de leden resulteerde dat wederom in aanzienlijke bonussen en dividenduitkeringen, en ook de reserves van de coöperatie konden worden aangevuld.
In de presentaties die volgden, werd uiteengezet hoe Abel een rol kan spelen in de ondersteuning van leden. Eén van de zaken waar volop op wordt ingezet, is digitalisering. Door calculatie- en offertetrajecten te vereenvoudigen kunnen we veel tijd besparen voor leden. Dankzij services om bijvoorbeeld warmtepompen, zonnepanelen en cv-ketels op afstand te monitoren wordt het makkelijker om de dienstverlening te verbeteren, met minder handjes. En met het ‘Slimme KPI’-project (zie pagina 8 en 9) helpen we leden concreet op weg op het gebied van efficiënte bedrijfsvoering én milieu verantwoord ondernemen.
Leden van Abel kunnen beroep doen op Abel Service, voor diverse vormen van ondersteuning. De abonnementsconcepten, waarbij leden het volledige beheer van bijvoorbeeld CV-onderhoudscontracten aan Abel kunnen overlaten, is hier een van de oudste voorbeelden van. Maar Abel biedt ondersteuning op veel meer vlakken. Accountmanager Santino Scherpenborg zette in zijn presentatie enkele voorbeelden uiteen. Zo maken veel leden gebruik van de websiteservice, waarbij Abel zorgt voor het bouwen en onderhouden van moderne websitse. Momenteel is dit niet zozeer nodig om klanten te werven, maar wel om te dienen als visitekaartje voor potentiële medewerkers. Verder kunnen alle soorten marketing- en reclamemiddelen voordelig worden besteld via Abel, en worden diensten en documentatie ontwikkeld om makkelijk aan de slag te kunnen met laadpalen.
Bent u geen lid, maar wel benieuwd naar alle feiten en cijfers?
Neem contact op met Santino Scherpenborg via 013-5810736. Hij vertelt u graag alles over de meerwaarde van Abel Installatie voor installatiebedrijven.