In 2017 is een ISDE-budget van 90 miljoen beschikbaar gesteld. De regeling maakt het voor consumenten aantrekkelijker om te investeren in duurzame oplossingen. Maar de complexe aanvraagprocedure maakt installatiebedrijven vaak juist terughoudend. Bespaarinstallateur staat haar leden daarom bij op administratief vlak. Zo plaatste Loodgietersbedrijf Rob Balk dit jaar al meer dan twintig gesubsidieerde zonneboilers, nagenoeg zonder tijdrovend papierwerk.
Het allround loodgietersbedrijf uit Cothen wilde het aanvragen van subsidies als extra service voor hun klanten aanbieden, maar had er ‘geen kaas van gegeten’. Caroline Balk: “We kwamen er al snel achter dat het een complexe klus is. We werden getipt om lid te worden van Bespaarinstallateur. Wij zorgen voor een machtiging, een factuur en een betalingsbewijs en Bespaarinstallateur regelt de verdere aanvraag. Binnen twee maanden is de subsidie binnen.”
Niet alleen de praktische kant van het subsidieverhaal pakt Bespaarinstallateur op. Ook krijgt Loodgietersbedrijf Rob Balk hulp en advies bij het informeren van hun klanten over duurzame oplossingen en de bijbehorende subsidies. “We versturen op aanraden van Bespaarinstallateur een aantal nieuwsbrieven per jaar. Onze contactpersoon leerde ons zelfs omgaan met een web-programma waarmee je eenvoudig nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Op eigen initiatief organiseren we eens in de twee jaar een open dag en avond, waarbij we een cv-ketel, zonneboiler of een pelletkachel demonstreren. Mensen krijgen dan echt een gevoel bij een product.”
Bang voor een terugval in opdrachten na opheffing van de subsidies is Caroline niet. “Je kunt beter investeren in duurzame oplossingen dan je geld op de bank laten staan. Rente krijg je niet meer en een zonneboiler verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Zo mochten we een paar maanden geleden een zonneboiler plaatsen voor een buitenzwembad. Deze klant komt ons iedere maand vertellen hoeveel hij heeft bespaard ten opzichte van de maand ervoor. Met pure verbazing op zijn gezicht.”
Robbin Becker – Formulemanager Bespaarinstallateur: “Een installateur die bij de klant aangeeft dat hij de subsidieaanvraag afhandelt, heeft meer kans op het krijgen van de opdracht. En wij helpen de installateur met de aanvraag. Bespaarinstallateur stuurt alle benodigde formulieren naar het RVO. Bij vragen vanuit het RVO over de aanvraag zoeken we eerst zelf naar antwoorden, voordat we bij de installateur aankloppen. Daarnaast zorgen we voor online vindbaarheid en faciliteert Bespaarinstallateur een compleet communicatiepakket om de subsidieregeling onder de aandacht van de klanten te brengen.”