27 november 2017

Volg de stroom: e-mobility is de toekomst!


Hoewel de fiscale aantrekkingskracht van elektrisch rijden is afgenomen, is de voorspelling dat de markt voor volledig elektrische auto’s in een stroomversnelling zal raken. Autofabrikanten investeren massaal in de stekkerauto en dit leidt binnen enkele jaren tot een beter aanbod. Én tot lucratieve kansen voor installatiebedrijven.

Je ziet steeds meer speciale parkeervakken met laadstations voor elektrische auto’s. Toch is dit pas het begin. Met de onherroepelijke toename van volledig elektrische auto’s zal ook de behoefte aan laadpalen toenemen. Robbin Becker, Product Manager Abel installatie: “Toekomstige autobezitters willen een laadpaal voor de deur. En als de auto ook zakelijk wordt gereden de stroomkosten op een eenvoudige manier kunnen declareren bij de werkgever. Die laadpaal moet vakkundig worden geïnstalleerd en onderhouden. Een uitgelezen kans voor de installateur om zich aan te bieden als professional.”


Sneeuwbaleffect

Een groot voordeel is het laagdrempelige karakter van het product. Duurzaam investeren wordt langzaamaan vanzelfsprekend, maar het moet wel begrijpelijk en betaalbaar zijn. Een laadstation is zo’n product. Robbin: “Installateurs komen hiermee letterlijk bij de klant in de meterkast. Zodra er behoefte ontstaat aan een andere duurzame oplossing, zoals zonnepanelen voor het opwekken van ‘autostroom’, is de kans groot dat zij ook die installatie mogen verzorgen.”


Denk lokaal

Niet alleen de particuliere markt is aantrekkelijk. Ook de zakelijke markt biedt volop mogelijkheden. Het aanbieden van laadmogelijkheid is een teken van gastvrijheid. Het vergroot de klantenbinding. Robbin: “De e-rijder wil niet alleen thuis de auto opladen, maar ook op kantoor, tijdens het bezoek aan de sportschool, het restaurant of de supermarkt. Eigenlijk dus op iedere bestemming die met de auto bezocht wordt.” Ondernemers die tegemoet komen aan de ‘charging at destination’ behoefte, slaan volgens Robbin twee vliegen in één klap: “Zij laten zien dat zij duurzaamheid belangrijk vinden én boren een aantrekkelijke inkomstenbron aan, door de afgenomen stroom in rekening te brengen aan de e-rijder. De investering verdient zich dus gemakkelijk terug. In combinatie met de subsidie- en leasemogelijkheden ontstaat zo een erg aantrekkelijk verkoopverhaal voor installateurs.”


Kant-en-klaar e-mobility concept

Voor leden van Abel&co is een kant-en-klaar e-mobility concept ontwikkeld, om de commerciële mogelijkheden van laadpalen te benutten. Zij worden volledig gefaciliteerd en ondersteund. “Denk hierbij aan productinformatie, kennisbankartikelen, een leasemogelijkheid voor zakelijke dienstverleners en een offertetool speciaal voor laadpalen”, vertelt Robbin. Ons doel is samen met de installateur succesvol te zijn.”


Partner EVBox

Samenwerkingspartner EVBox is laadpalen-leverancier van Abel Installatie. Robbin: “Wij hebben gekozen voor een partnership met EVBox, omdat zij een stabiele partij zijn binnen een markt die nog volop in ontwikkeling is. De afgelopen jaren plaatsten ze al meer dan 50.000 laadpalen. Het is hun corebusiness. Ze hebben de focus en innoveren continu. Dit geeft veel vertrouwen.”

E Mobility

Accu’s voor elektrische auto’s worden een stuk krachtiger en daarmee neemt het rijbereik sterk toe.  Een greep uit de autofabrikanten van wie we veel elektrische modellen mogen verwachten:

  • Volkswagen wil in 2025 leidend zijn in elektrische auto’s met 2 tot 3 miljoen auto’s per jaar.
  • BMW verbetert de elektrische i-modellen en breidt de range over een aantal jaar uit.
  • Volvo wil vanaf 2019 alleen nog maar elektrische auto’s introduceren.
  • Tesla is dit jaar de productie van Model 3 gestart. Er staan reeds meer dan 500.000 Tesla-liefhebbers op de wachtlijst.
  • Mercedes-Benz brengt tussen 2019 en 2022 tien elektrische modellen op de markt.
  • Ford komt met 13 nieuwe modellen tot 2020.
  • Opel is met de Ampera-E bezig met de tweede generatie elektrische auto’s.

Laadpalen verkopen

Jeroen Franken – Sales Director EVBox: “Ons partnership met Abel installatie is voor ons heel belangrijk. Zij staan in contact met de dagelijkse praktijk en hebben inzicht in de behoeften van installateurs en eindgebruikers. Wij vertalen deze behoeften naar een optimaal product. De potentie is enorm: iedereen gaat de komende jaren in meer of mindere mate elektrisch rijden. Kijk maar naar de investeringen binnen de auto-industrie. Als iedereen sushi gaat eten, moet je geen mes en vork maar eetstokjes verkopen. Voor installateurs geldt hetzelfde, zij moeten íets met deze beweging. Word expert en adviseer uw klanten in dit veranderproces. Dat hoeft u niet alleen te doen; Abel installatie ondersteunt u hierin.”


De volgende stap: zelf groene stroom produceren

Marco Bijkerk – Manager Innovative Technologies Remeha: “Als iedereen morgen een elektrische auto zou hebben, dan raakte ons elektriciteitsnetwerk per direct overbelast. Om dit te voorkomen, kunnen huishoudens en ondernemers zelf stroom gaan produceren. Bijvoorbeeld door middel van een micro warmtekrachtkoppeling en zonnepanelen. De accu’s van elektrische auto’s kunnen worden gebruikt voor het opslaan van kleine energie-overschotten. In samenhang met partners uit onder andere de auto-industrie, denkt Remeha na over dergelijke innovatieve toepassingen rondom energiedragers. Zo ontlast je het centrale elektriciteitsnetwerk, zodat we straks veel meer laadpalen voor elektrische auto’s kwijt kunnen in de wijk.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
In 3 stappen op weg naar volledig elektrische wagenparken
8 maart 2024
Abel maakt ondernemen rendabel
13 oktober 2023
2030 aan de horizon