7 maart 2019

“We laden ons op voor de toekomst”


De meeste laadpalen die thuis of op een openbare locatie staan, voorzien elektrische auto’s van wisselstroom (AC). Dit wordt in de auto omgevormd tot gelijkstroom (DC). De laadtijd wordt bepaald door de omvormer en neemt al snel 10 uur in beslag. Voor thuisladen is dat geen probleem, maar onderweg of bij een bedrijfspand wil je snel weer op weg kunnen. Robbin Becker, Product Manager van Abel Installatie, praat u bij over DC-laden en deelt de visies van fabrikanten EVTEC, Delta Electronics en EVBox.

DC-laden Abel InstallatieDC-opladers geven direct gelijkstroom aan de elektrische auto en maken het mogelijk de accu binnen een half uur volledig op te laden tot een actieradius van minimaal 100 kilometer. De meeste DC-opladers in Nederland hebben een vermogen van 50 kWh, maar er worden inmiddels ook snelladers aangeboden met een vermogen tussen de 175 en 350 kWh. Deze zijn voorbereid op de nieuwere automodellen die op de hogere vermogens kunnen snelladen. “Als je veel kilometers op een dag aflegt, dan wil je snel opladen om je route te vervolgen”, vertelt Robbin Becker. “DC-laden is de ideale optie om tijdwinst te behalen, mits de auto DC-laden toelaat. Je omzeilt langzame omvormers en doordat DC met hoge capaciteit kan worden aangeboden, is je accu sneller volgeladen. Wat handig is met de steeds groter wordende accu’s. Met wisselstroom laad je op maximaal 22 kWh; met gelijkstroom kan dat oplopen tot 350 kWh.” Volgens Maximilian Vetter, Head of Operations bij EVTEC, is een DC-lader een must have. “Met DC-laden heb je veel meer controle over het laadproces: je weet tot op de komma wat er in je elektrische auto gebeurt. Dat maakt het laadproces veiliger, betrouwbaarder en des te geschikter voor locaties met meerdere laadstations”, vertelt hij. “De laatste jaren zijn we ook bezig geweest met bidirectionele opladers, waarmee de accu van de elektrische auto wordt gebruikt als opslag, om de piekvraag in het elektriciteitsnet op te vangen.”

DC-laden is de toekomst
DC-laden is een ontwikkeling waar we nog veel van zullen horen, beamen Robbin Becker en Siegfried Quillet, Senior Manager (Business & Operations) bij Delta Electronics. Robbin Becker: “Met DC-laders maak je de ‘laadrange’ compleet en wordt elektrisch rijden steeds toegankelijker, bijvoorbeeld bij kantoorpanden. De directie en buitendienst kan snel laden via DC-laders en voor de binnendienst is de laadtijd van AC-laders voldoende. Ook in de garages van autobedrijven zien we meer DC-laders, om auto’s na een onderhoudsbeurt sneller op te laden.” Siegfried Quillet vult hem aan: “Ik verwacht dat de AC-oplader binnen 10 à 15 jaar geheel zal verdwijnen en we alleen nog maar kúnnen snelladen, thuis en in het openbaar. Dat is voordelig voor de consument, want zo ontstaan lichtere, goedkopere en efficiëntere auto’s. De omvormer zit dan tenslotte niet meer in de auto, maar in het laadstation”, aldus Quillet. “Het opladen van een elektrische auto is geen uitdaging meer, maar wel het opladen van álle elektrische auto’s.”

Hulp van Abel bij selectie en installatie
Om te voorkomen dat de snelle opladers schade toebrengen aan de auto’s, raadt Robbin Becker installateurs aan te kiezen voor betrouwbare producten. “Daarnaast moet de technische installatie beter zijn ingericht en afgestemd op de laadlocatie. Wij helpen installateurs in dit traject door middel van trainingen en kennissessies en verzorgen de juiste leveranciersselectie”, aldus Robbin Becker. Daniël Geerts, Partner Manager Energy (Utility) bij EVBox, voelt als geen ander de stijgende klantvraag: “Zorg dat je er als installateur klaar voor bent en dat je basiskennis op orde is. De meeste installateurs hebben een groot klantbestand. Ik ben ervan overtuigd dat daar nu al geïnteresseerden tussen zitten. Met DC-laadoplossingen trek je bovendien de mensen met de ‘lege accu angst’ over de streep.”

Enkele auto’s die zijn voorbereid op DC-laden:
Kia e-Niro, Hyundai IONIQ, Tesla S100D en X100D, BMW i3, Volkswagen e-Golf en Jaguar I-PACE.

Wilt u zich aansluiten als mobiliteitspartner? Neem contact op met Robbin Becker of Jaap Laureijs via www.abelinstallatie.nl of 013-5810859.

Daniël Geerts – Partner Manager Energy (Utility) EVBox

“We bieden meer dan 60.000 actieve laadpunten in ruim 45 landen, voor zowel particulieren en bedrijven, als dienstverleners. We merken een sterke toename vanuit de klant en het aanbod wordt steeds groter. Vooral langs de snelweg en op openbare parkeerplaatsen. DC-laden biedt een nieuwe en extra manier om elektrische auto’s op te laden en zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Er komen steeds meer (betaalbare) elektrische auto’s op de markt en de accupakketten worden groter. Dat behoeft een andere manier van laden. Een DC-lader is een klantgerichte oplossing voor de toekomst. Zorg dat je als installateur klaar bent voor deze klantvraag en dat je basiskennis op orde is. Het is natuurlijk wel vereist dat de laadlocatie geschikt is, want snelladen vergt veel vermogen. De meeste installateurs hebben een groot klantenbestand. Ik ben ervan overtuigd dat daar nu al geïnteresseerden tussen zitten. Met DC-laadoplossingen trek je bovendien de mensen met de ‘lege accu angst’ over de streep. Die angst is aanwezig, maar overigens niet helemaal terecht. Het meeste woon-werkverkeer is gemiddeld 35 kilometer per dag, terwijl de actieradius van elektrische auto’s veel hoger is.”

Siegfried Quillet – Senior Manager (Business & Operations) Delta Electronics)

DC-laden Delta Abel Installatie“Onze efficiënte, betrouwbare en gebruikersvriendelijke DC-snelladers vind je overal ter wereld: in Europa, India, Noord- en Zuid Amerika en zelfs op de poolcirkel. Het opladen van een elektrische auto is geen uitdaging meer, maar wel het opladen van álle elektrische auto’s. Ik verwacht dat de AC-oplader binnen 10 à 15 jaar geheel zal verdwijnen en we alleen nog maar kúnnen snelladen, thuis en in het openbaar. Dat is voordelig voor de consument, want zo ontstaan lichtere, goedkopere en efficiëntere auto’s. De omvormer zit dan tenslotte niet meer in de auto, maar erbuiten. Nog een stap verder gaan we via zonnepanelen energie opwekken en opslaan in de accu’s van auto’s. Je huis, je auto, je omgeving: er komt een tijd dat alles met elkaar in verbinding staat. We moeten mensen daarvoor klaarstomen en de focus bewaren. De technologie die we hebben, de productcapaciteit: ga er slim mee om. Werk met partners met de juiste visie, anders verlies je op den duur je business.”

Maximilian Vetter – Head of Operations EVTEC

DC-laden EVTEC Abel Installatie“EVTEC ontwikkelt snelladers en bidirectionele opladers, maar bijvoorbeeld ook systemen die je kunt aansluiten op je pv-panelen. Van Noorwegen tot Portugal en van Ierland tot de Baltische staten. Het grote voordeel van DC-laden is het bieden van meer vermogen in korte tijd. Als je meer vermogen hebt in kortere tijd geeft dat je meer flexibiliteit in hoe je het proces structureert. Je hebt de controle en weet je tot op de komma wat er in de auto gebeurt. Er wordt niet gegokt, maar exact gemeten. Er is bij DC-laden altijd communicatie tussen de oplader en de auto wat het laadproces veiliger, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker maakt. Bovendien is er niets erger dan niet kunnen laden wanneer het nodig is. Voor installateurs is de kritische factor niet per se de installatie, maar het verhaal eromheen. Hoe reageer je als er iets onverwachts gebeurt en bied je bijvoorbeeld trainingen aan? Maak je eigen referentieverhaal. Jouw klanten kennen genoeg nieuwe potentiële klanten.”

 

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
In 3 stappen op weg naar volledig elektrische wagenparken
8 maart 2024
Abel maakt ondernemen rendabel
13 oktober 2023
2030 aan de horizon