Slimmer cv-ketelonderhoud in (veel) minder tijd met Remeha, Nefit Bosch en Honeywell
Installatiebedrijven verliezen veel kostbare tijd door inefficiëntie rondom het onderhouden van cv-ketels. Servicemonteurs ontdekken bijvoorbeeld pas tijdens de onderhoudsbeurt welke onderdelen vervangen moeten worden, met alle logistieke vertragingen van dien. Tel je daar onnodig geplande afspraken en andere onvolkomenheden bij op, dan kom je op jaarbasis al snel uit op een volledige fte tijdverlies. Om het proces efficiënter te maken, ontwikkelen ketelfabrikant Remeha, en Nefit Bosch platforms voor cv-ketelbeheer op afstand. Honeywell heeft als fabrikant van meet- en regelapparatuur een volledig merkonafhankelijke monitoringstool ontwikkeld. Wij zetten de drie producten op een rij en laten de fabrikanten graag aan het woord.
Remeha Connect
Remeha Connect is een intelligente digitale service voor voorspelbaar onderhoud voor de installateur van nu. Met slechts 7 datapunten kan de tool meer dan 30 voorspellingen doen. De verzending van deze data loopt via GPRS. Met GPRS zijn installateurs onafhankelijk van het WiFi-netwerk van de eindgebruiker en kunnen ze op elke locatie deze service aanbieden.
Ferry Overweg, Productmanager Remeha
“Met deze digitale service zijn wij op dit moment een van de eerste partijen in Nederland die voorspelbaar onderhoud aanbieden. Door data analyse en slimme algoritmes zijn we in staat om te voorspellen wanneer een ketel onderhoud nodig heeft of in storing gaat. Dit wordt middels een overzichtelijk dashboard weergegeven. De kleurcoderingen groen, oranje en rood geven de status van de ketel aan. Tijdens de introductie was Remeha Connect alleen beschikbaar voor de Remeha Tzerra Plus. Om de stap naar meer aangesloten ketels op deze cloud-dienst te maken, introduceren we deze service dit jaar ook voor de nieuwe generatie ketels: Remeha Calenta Ace, Tzerra Ace, Quinta Ace en Gas 220 Ace. We kozen bewust niet voor OpenTherm, omdat we met ons eigen protocol meer en nauwkeuriger informatie uit de ketel kunnen halen.”
“Uit gesprekken met installateurs hebben we gemerkt dat niet iedere installateur de kennis, kunde of capaciteit heeft om continu de data te analyseren en te kijken wat er gebeurt. Daarom zijn wij ervan overtuigd dat de output van een systeem als dit moet zijn dat je een waarschuwing krijgt wanneer er iets gebeurt of gaat gebeuren. De installateur kan het zien in het dashboard en hij krijgt er een melding van per mail. De installateur is voor ons heel belangrijk, we willen dus ook echt dat hij met de Remeha Connect in een warm bad terecht komt. We zullen met name in het initiële aanloopproces wat dichter op de installateur zitten. Van het account aanmaken tot de eerste bestelling: we blijven altijd bereikbaar en voorzien de installateur van alle benodigde informatie.”
Remote Appliance Monitoring (RAM)
Remote Appliance Monitoring (RAM) van Honeywell verzamelt gegevens van cv-installaties op basis van het OpenTherm communicatieprotocol. Het unieke systeem geeft deze via een Connected Honeywell thermostaat door aan een cloudomgeving. Installateurs kunnen de data uitlezen en direct actie ondernemen. Ook is het Honeywell systeem in staat voorspellend onderhoud te voorzien. Zo maakt RAM het monitoren en beheren van cv-installaties op afstand kinderlijk eenvoudig.
Rob Nagel, Country Sales Leader Honeywell
“RAM is toepasbaar op alle ketels met het OpenTherm protocol, maar ook indien noodzakelijk op aan/uit geregelde ketels. De ingestelde- en gemeten temperatuur, het aantal start/stops, de waterdruk en branduren zijn slechts enkele voorbeelden van de gegevens die de installateur in een overzichtelijke portal kan inzien. RAM geeft de installateur een melding zodra er zich een storing voordoet of wanneer de ketel onderhoud behoeft, genaamd ‘predictive maintenance’. De installateur is voortaan in staat om zijn bezoeken efficiënt en kostenbesparend te plannen. Bij een kleine storing die de klant zelf kan verhelpen, kan de installateur deze afhandelen met één telefoontje. Het enige wat de installateur hiervoor moet doen is een van de Honeywell Connected thermostaten op de ketel aansluiten. Connected thermostaten zijn in vele varianten verkrijgbaar, van de eenvoudige Round Connected tot het geavanceerde evohome.”
“Anno 2018 hoef je niet meer onverwacht in de kou te komen zitten als je RAM toepast. Doordat de installateur in staat is de installatie digitaal te beheren, krijgt hij op het moment dat er een storing aan dreigt te komen een melding. Nog eerder dan dat de gebruiker het zelf door heeft. Er kan dus ook meteen actie worden ondernomen. Met RAM zorgen we ervoor dat mensen een stukje extra comfort geboden wordt. Op dit moment kunnen wij alle gegevens van open therm ketels uitlezen, maar ook warmtepomp systemen, zonneboilers, zonnecollectoren en ventilatiesystemen die via open therm communiceren.”
HomeCom Pro
Nefit Bosch werkt aan een nieuw beheerplatform voor de installateur. Met de online applicatie, HomeCom Pro, kan de installateur straks 24/7 Nefit cv-installaties van klanten monitoren. De installateur maakt hiervoor gebruik van een gepersonaliseerd en beveiligd online dashboard. Het dashboard geeft een compleet overzicht van alle cv-installaties die via de slimme thermostaat met het systeem van de installateur zijn verbonden. In Nederland is het nieuwe platform beschikbaar in 2019.
Cor van Wijk, Productmanager Nefit Bosch
“De installateur koppelt de cv-installatie na toestemming van de klant online aan zijn monitoring dashboard. Het toestel is met het internet verbonden via de slimme thermostaat EasyControl. Voor beheer op afstand is uiteraard vooraf de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker nodig. Wanneer de gebruiker zijn installatie- of onderhoudsbedrijf autoriseert, kan de cv-installatie worden gekoppeld aan het monitoring dashboard van de installateur. De installateur kan de gegevens van het Nefit Bosch cv-toestel via de HomeCom Pro webportal uitlezen, en wordt bij een storing via e-mail geïnformeerd. Het systeem achterhaalt op afstand de oorzaak van de storing, adviseert welke componenten vervangen moeten worden en levert alle benodigde info aan. Desgewenst kan een afspraak via het systeem ingepland worden. De gebruiker krijgt altijd een melding wanneer de installateur iets aan de cv-installatie wijzigt en kan wijzigingen uit het verleden terugvinden in zijn persoonlijke account. Via de online diagnosetools van het systeem kan de installateur in de meeste gevallen de oorzaak achterhalen zonder dat hiervoor een servicebezoek noodzakelijk is.”
“Het remote monitoring platform richt zich vooral op de kleinere en middelgrote installateur. Voor grote service-organisaties, woningcorporaties en vergelijkbare partijen werkt Nefit Bosch aan een developer portal met standard API voor derden (ontwikkelaars). Binnenkort starten de eerste pilots.”
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.