Marco Bijkerk van Remeha over de toepassing van waterstof
Er wordt veel gesproken en geschreven over waterstof, door zowel voor- als tegenstanders. Of waterstof in Nederland toekomst heeft, zal de praktijk moeten gaan uitwijzen. Een van de bedrijven die zich in de materie verdiept, is Remeha. We legden Marco Bijkerk, Manager Innovative Technologies, een aantal stellingen voor.
Marco Bijkerk – Manager Innovative Technologies Remeha
“Waterstof is een energiedrager. Uit onderzoek is gebleken dat we met waterstof de mogelijkheid hebben om duurzame energie via de bestaande infrastructuur bij mensen thuis te krijgen. Of je nu de auto ermee oplaadt of via een waterstofketel of brandstofcel je huis verwarmt: er ontstaat schoon water en er komt geen CO2 vrij.”
Waterstof kan, als we in de toekomst een overschot hebben aan groene stroom, een cruciale rol spelen als opslagmedium
“Klopt, maar in 2050 moet de kloof tussen vraag en aanbod ingericht zijn. Dus we kunnen niet wachten op overschotten elektriciteit.”
Elektrisch rijden? Je kunt beter wachten op de waterstofauto
“Nee hoor, ik rijd zelf ook elektrisch. We gaan in de toekomst wel een tweesplitsing zien. Korte afstanden rijden gaat prima met een accu, maar ben je meer onderweg dan kies je voor waterstof, want dan kun je lekker lang doorrijden. Ik denk dat beide technieken hun plek gaan vinden.”
Waterstof is per definitie een van de duurzaamste energiebronnen
“Allereerst is waterstof geen bron, maar een energiedrager. Daarnaast is het pas duurzaam als je er duurzame bronnen voor gebruikt.”
Waterstof is gevaarlijk
“Je kunt het net zo veilig maken als methaan, elektriciteit en andere energiedragers. Het is een andere stof, dus je moet er vanuit de techniek wel anders naar kijken om risico’s te vermijden.”
Waterstof als energiedrager is twee tot drie keer efficiënter dan conventionele brandstoffen
“Het kost energie om het te maken. Als je het vervolgens slim en goed gebruikt, kun je er vrijwel 100uithalen. Maar het is niet veel efficiënter. Dat zou suggereren dat er meer energie uitkomt dan erin gaat en dat is niet zo.”
Waterstof is (per kWh) duurder dan aardgas
“Ja, op dit moment wel. Hoe dat zich in de toekomst ontwikkelt weet ik niet. Een doorberekening laat zien dat waterstof op grote schaal qua kosten erg meevalt.”
Op gebruikersniveau moeten alle gasapparaten in de door waterstof verwarmde huizen worden vervangen
“Dat weet ik nog niet. Het gebruik van waterstof in een apparaat werkt anders dan methaan, dat kan je niet zomaar even vervangen. Maar of alle apparaten vervangen moeten worden of delen omgebouwd, dat is nog niet bekend.”
De huidige infrastructuur voor gas kan relatief eenvoudig worden aangepast voor transport van waterstof.
“Productie is één, maar waterstof moet ook eenvoudig bij de gebruiker komen. Onderzoek van Kiwa wijst uit dat het huidige distributienet voor aardgas geschikt gemaakt kan worden voor waterstof.”
Remeha heeft op de Bouwbeurs als eerste Nederlandse cv-ketelproducent een prototype van een waterstofketel gepresenteerd. Deze ketel kan straks je huis verwarmen, zonder de extra isolatiekosten die een warmtepomp nodig heeft. Remeha verwacht de ketel voor de zomer in bedrijf te stellen. Meer ontdekken over waterstof? Kijk eens op deze site: www.waterstofautos.nl
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.