Bosch wil in de verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsector veel sneller groeien dan de markt

11 augustus 2025
Delen via

De Bosch Groep heeft de grootste overname in zijn geschiedenis met succes afgerond. De overname van de residentiële en licht commerciële tak van verwarmings-, ventilatie- en airconditioningactiviteiten (HVAC) van Johnson Controls en de overname van de joint venture Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning werden volgens planning afgerond op 31 juli.

Krachtiger en robuuster

“Met de grootste overname in onze bedrijfsgeschiedenis versnellen we onze groei, breiden we onze wereldwijde aanwezigheid uit en brengen we onze activiteiten in balans door onze energie- en gebouwtechnologietak te versterken. Dit maakt Bosch krachtiger en robuuster, in lijn met onze bedrijfsstrategie voor 2030”, aldus Stefan Hartung, voorzitter van de raad van bestuur van Bosch.

Met de overname verdubbelt de divisie Home Comfort de omzet tot meer dan acht miljard euro, met meer dan 25.000 medewerkers. Bosch breidt hiermee behoorlijk uit, met name in Amerika en Azië, en wordt een van de grootste leveranciers op de markt voor verwarming, ventilatie en koeling van woningen en kleine commerciële gebouwen wereldwijd.”

Bosch benut systematisch zijn kansen en klimt nu op naar de Champions League in de markt voor verwarmings-, ventilatie- en airconditioningoplossingen.
Stefan Hartung
Voorzitter van de raad van bestuur van Bosch

Ambitieuze doelen, sterke merken

Met de nieuwe line-up wil Home Comfort aanzienlijk sneller groeien dan de wereldwijde HVAC-markt. Volgens schattingen van Bosch zal deze tot 2030 jaarlijks met maximaal vijf procent toenemen. “Bosch wil in 2030 een van de toonaangevende bedrijven in al zijn sectoren zijn en breidt zijn activiteiten uit met onder andere strategische investeringen in groeigebieden. Ook overnames maken deel uit van de strategie”, aldus Christian Fischer, vicevoorzitter van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor strategische groei-initiatieven en portfoliomanagement.

De huidige overname vormt een perfecte aanvulling op ons portfolio. We kunnen onze klanten nu het volledige scala aan HVAC-technologieën aanbieden – vanuit één bron en wereldwijd.
Christian Fischer
Vicevoorzitter van de raad van bestuur bij Bosch

Verkoopkanalen beter benutten en verkoop stimuleren

Met zijn uitgebreide product- en merkenportfolio wil Home Comfort het potentieel van zijn sterke en gevestigde verkoopkanalen beter benutten en de verkoop stimuleren. De eerste successen worden naar verwachting al in 2026 zichtbaar. Het bedrijf kan hiervoor rekenen op sterke merken: naast Bosch en Buderus zijn dat nu ook York in de VS en Hitachi in Azië.

Het wereldwijde productienetwerk van Home Comfort groeit door de overname van 17 naar 33 fabrieken, terwijl het aantal ontwikkelingslocaties toeneemt van 14 naar 26. De afronding van de transactie markeert het begin van de integratie van de nieuwe units in de Home Comfort-divisie van Bosch.

De markt voor airconditioningoplossingen groeit wereldwijd

Met de huidige overname positioneert Bosch zich veel breder, met name op het gebied van airconditioningoplossingen. Volgens analyses van Bosch bedroeg de wereldwijde markt voor verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsystemen in 2024 meer dan 150 miljard euro. De vraag zal de komende jaren aanzienlijk blijven toenemen, onder meer door de klimaatverandering en andere factoren. Volgens de prognose van Bosch zal de wereldwijde verkoop van airconditioningunits tegen 2030 naar verwachting stijgen tot meer dan 200 miljoen units per jaar, bijna een vijfde meer dan in 2024.

We willen helpen om deze markt vorm te geven en er met energiezuinige oplossingen voor zorgen dat mensen hun dagelijks leven comfortabel en gezond kunnen maken, zelfs op steeds warmere dagen, of het nu thuis, op het werk of tijdens het winkelen is.
Frank Meyer
Verantwoordelijk voor energie en bouwtechnologie bij Bosch

Verschillende technologieën per regio

Afhankelijk van de regio in de wereld is er vraag naar verschillende technologieën. In de VS ligt de focus op zogenaamde kanaalsystemen, waarbij de lucht vanuit een centrale locatie door kanalen wordt geleid om alle ruimtes tegelijkertijd te verwarmen of te koelen. In Azië is er met name vraag naar zogenaamde kanaalloze oplossingen, waarbij binnenunits elke ruimte afzonderlijk kunnen verwarmen of koelen, evenals moderne airconditioningsystemen met zogenaamde variabele koudemiddelstroomsystemen.

De regio Europa/Midden-Oosten/Afrika wordt gekenmerkt door grote regionale verschillen. In Noord- en West-Europa is elektrificatie door middel van warmtepompen en andere technologieën al ingeburgerd of wordt deze gepromoot. In het Midden-Oosten en Afrika zijn airconditioningoplossingen en boilers gewild.

Beter inspelen op behoeften

We hebben ambitieuze groeidoelstellingen in alle regio's van de wereld. We richten onze nieuwe organisatie hier consequent op. Door de regionale verantwoordelijkheid te versterken, kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van klanten.
Jan Brockmann
Executive management president van Home Comfort

Gerelateerd nieuws

Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.

Ook lid van Abel worden en gebruik maken van de voordelen? Plan een adviesgesprek!
Test