Nefit Bosch en Struycken Installaties: Lokale expertise met internationale achterban
Pim Visschers rolde vijftien jaar geleden de installatietechniek in via zijn schoonvader Rob Struycken, medeoprichter van GasNed. Inmiddels is het Tilburgse bedrijf niet langer een eenmanszaak, maar een installatiebedrijf van drie man sterk. Vorig jaar werd Pim officieel vennoot.
Van origine is Struycken Installaties een loodgietersbedrijf. Tegenwoordig specialiseren zij zich steeds meer in verduurzaming. Zo kan men bij hen terecht voor cv-ketels, warmtepompen en ventilatie, maar ook voor zonnepanelen, airco’s en sanitair. Zo’n uitgebreid dienstenpakket vergt veel kennis binnen de organisatie. “Daar hebben we een oplossing voor”, vertelt Pim. “We beperken ons tot één merk: Nefit Bosch.”
Nefit Bosch
Jan Blom, marketingmanager bij Nefit Bosch, kent Pim en Rob al jaren. Jan: “Het partnership van Struycken Installaties met Bosch Thermotechniek stamt uit de tijd waarin zij nog het merk Junkers voerden. De hechte relatie is sindsdien altijd gebleven, tegenwoordig met het merk Nefit voor cv-ketels en Bosch voor warmtepompen en overige producten.”
“Struycken Installaties past bijna ons volledige assortiment toe”, vult zijn collega Berry Mol aan. Als accountmanager heeft hij regelmatig contact met Struycken Installaties. Beide heren hebben veel bewondering voor de kennis die Struycken Installaties in huis heeft. “Hoe krijgen ze het voor elkaar om bij te blijven en zich overal in te specialiseren?” vraagt Jan zich af. “Struycken Installaties mag dan een klein bedrijf zijn, maar dat weerhoudt hen er niet van om telkens weer met nieuwe technologie aan de slag te gaan.Dat vind ik prachtig om te zien.”
Blijf je verdiepen
Doordat monteurs zich maar tot één merk hoeven te beperken, wordt het makkelijker om ontwikkelingen bij te houden. En dat scheelt uiteindelijk tijd. Pim: “Op het moment dat we iets interessant vinden, verdiepen we ons daarin. Zo lezen wij veel vakbladen om up-to-date te blijven. Wanneer er vernieuwingen zijn, informeren wij hiernaar bij Berry.” Nefit Bosch vindt het belangrijk dat installateurs kunnen terugvallen op de aanwezige kennis. “Wij leveren zoveel mogelijk support bij het installeren van onze producten. Bijvoorbeeld met trainingen en cursussen”, vertelt Jan. “Een goed product maken is één ding, maar het degelijk inregelen is een tweede. Installateurs staan er bij ons nooit alleen voor.”
“Als ik Berry bel, weet ik zeker dat hij opneemt.”
Snelle service
“Wij zijn heel erg te spreken over een aantal typen ketels, omdat deze nauwelijks uitvallen. Als resultaat heeft ons hele klantenbestand een ketel van Nefit Bosch hangen”, vertelt Pim. “Gaat er toch iets mis, dan heb ik binnen vijf minuten de klantenservice aan de lijn. Weten zij het antwoord niet, dan overleggen zij het meteen intern. Dat snelle handelen waardeer ik heel erg wanneer ik op een klus sta”, legt hij uit. “Ik heb weleens in situaties gezeten met andere fabrikanten, waarbij het steeds de vraag was of je überhaupt iemand aan de telefoon kreeg. Als ik Berry bel, weet ik zeker dat hij opneemt.”
Vertrouwen
De tevredenheid vanuit beide partijen heeft een hechte vertrouwensband geschept. Berry Mol: “Pim en Rob staan overal voor open. Als wij een nieuw product willen testen, dan werken zij graag mee. Zo neemt Rob Struycken op het moment vrijwillig deel aan een pilot waarbij er een hybride opstelling in zijn eigen woning is geplaatst. Daarnaast geven ze waardevolle feedback aan onze organisatie. Als iets niet werkt, dan denken ze mee over een oplossing. Voor ons is dat de meest ideale samenwerking die je met een partner kunt hebben.”
Vernieuwing
Doordat Bosch Thermotechniek een internationale organisatie is, profiteren installateurs van enorm veel kennis en een uitgebreid productportfolio. De keerzijde is dat beslissingen op Europees niveau worden genomen. “Dat werkt soms vertragend, waardoor wij niet zo snel naar buiten komen met vernieuwingen dan andere partijen”, geeft Jan toe. Volgens Pim komt dat juist ten goede van de kwaliteit van het assortiment. “Want op het moment dát ze met nieuwe producten komen, kun je er van op aan dat ze werken”, verzekert hij. “Je hoeft niet het hardst te schreeuwen om goede producten te leveren.”
Gerelateerd nieuws
Wil je meer nieuws lezen? Ontdek dan de gerelateerde nieuwsberichten hieronder of ga naar het overzicht van alle nieuwsberichten.