9 juni 2023

Emissieloos vervoer in de binnenstad: wat zijn de opties?


De traditionele manier van bezorgen is binnen een paar jaar verleden tijd. Grote steden hebben aangekondigd vanaf 2025 geen benzine- of dieselbussen meer toe te laten in stadscentra. Dat betekent dat de installatiebranche toe is aan emissieloze vervoersalternatieven. Technische Unie onderzocht de opties voor duurzame stadslogistiek met verschillende pilots.

Project: Duurzame Stadslogistiek

Technische Unie wil de groenste (installatie) groothandel van Nederland worden. De groothandel heeft dagelijks zo’n 13.000 bezorgpunten met één of meerdere pakketten, waarvan een groot deel afgeleverd wordt in steden. Veel van die adressen liggen op korte afstand van elkaar. Dat vraagt om een slimme logistieke operatie. Daarom onderzocht Technische Unie de behoeften en leveropties binnen steden met het project Duurzame Stadslogistiek.

Pilots in Utrecht en Leiden

Binnen het project voerde Technische Unie pilots uit in twee grote steden. In Utrecht bleek dat de afleveradressen dicht op elkaar lagen, waardoor bezorging in samenwerking met Fietskoeriers.nl werd onderzocht. Ook reed er twee maanden lang een Light Electric Vehicle in de kleuren van Technische Unie door de binnenstad. Toch bracht dit andere logistieke uitdagingen met zich mee, zoals het zorgvuldig inplannen van orders om rekening te houden met de vervoerscapaciteit van de fiets. Een positief punt was dat het stoppen en afleveren met de fiets veel sneller gaat dan met een vrachtwagen.

In Leiden lagen de behoeften elders: hier bleek het inschakelen van een externe duurzame vervoerder de juiste optie vanwege het geringe aantal stops. Daarom werkte Technische Unie hier samen met groene stadslogistiek specialist CityHub tijdens de pilot. De pakketten werden geleverd bij CityHub, waarna deze verdeeld werden over kleine elektrische voertuigen voor bezorging.

De nieuwe standaard

Eerdere pilots leerden dat de logistieke behoeften per stad verschillend zijn. Daarom zet Technische Unie de onderzoeken voort.

 “Op het moment rijden er in Utrecht kleine elektrische wagens rond om orders te bezorgen”, vertelt Léon de Groot,  vestigingsmanager bij Technische Unie. “Die hebben net iets meer laadruimte dan een elektrische fiets. Op deze manier  ontdekken we wat werkt voor ons én de klant. Ook zijn we intern druk bezig met het implementeren van een transportmanagementsysteem. Zodra de systemen het toelaten, wordt de pilot omgezet in onze standaard dienstverlening.”

SunRider

Een ander interessant vervoersalternatief voor de installatiebranche is SunRider. Deze elektrische fiets werd gelanceerd door het Nederlandse bedrijf Need The Globe en is de eerste Solar Cargo E-Bike ter wereld. Met geïntegreerde zonnepanelen biedt SunRider maximale energieopbrengst en ongeëvenaarde efficiëntie. Met dank aan de zelfopladende eigenschap vermindert SunRider de druk op het overbelaste elektriciteitsnet. En vergroot het de actieradius met minder laadtijd.

Efficiënt én duurzaam

De cargobox van SunRider heeft een volume van 1 m3 met een laadvermogen van 150 kg en is geschikt voor een Europallet. Ook voor zware belading is SunRider een uitstekende vervoersoptie, vanwege de uitwisselbare 1.6 kWh accu in combinatie met een krachtige (250 Watt) elektromotor. Met het strakke ontwerp en gebruiksvriendelijke functies, biedt SunRider een passende oplossing voor stadslogistieke uitdagingen.

Hoewel conventionele cargo e-bikes lokaal emissievrij zijn, maken deze doorgaans nog wél gebruik van het energienet. En deze energie wordt momenteel nog opgewekt door middel van fossiele brandstoffen, waardoor er alsnog CO2-uitstoot bij komt kijken. Door zonne-energie te ‘tanken’, reduceert SunRider de uitstoot met tenminste 50%. Vergeleken met een traditionele dieselmotor bedraagt de winst zelfs 95%. Mede-oprichter Chris Cramer vertelt: “Het belangrijkste is dat de SunRider de weg vrijbaant voor een verdere beperking van het gebruik van fossiele brandstoffen. Bovendien komen de bestuurders van een SunRider in beweging. Dat geeft de persoonlijke vitaliteit een boost en levert een bijdrage aan het welzijn van de stedelijke omgeving.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
Green Deals voor bedrijven met duurzame ambities
5 maart 2024
Onze nieuwe activiteiten in 2024
9 juni 2023
Op naar een circulaire economie met Circospin