12 oktober 2023

Marktaandeel veroveren door samen te werken


Onlangs lanceerden wij een webshop voor laadoplossingen op ons consumentgerichte platform Abel&co. Zowel particuliere als zakelijke klanten kunnen hier laadstations bestellen, inclusief installatie door bedrijven binnen onze coöperatie. Om te ontdekken hoe we het beste marktaandeel kunnen veroveren, startten we met een pilot samen met twee nieuwe leden: Eder electro en eleQtriQ Services.

E-mobility pilot met Eder electro en eleQtriQ Services

Met de pilot richten we ons zowel op de B2C- als B2B-markt. De concurrentiestrijd, met name binnen die eerste markt, is enorm, maar Abel heeft een sterke positie ten opzichte van concurrenten. “Dankzij het partnership met Kia Nederland hebben wij ervaring opgedaan met het installeren van laadpalen bij consumenten. En we beschikken over een landelijk netwerk van installateurs. Deze kennis en kracht nemen wij mee in de pilot. Het doel is om – naast leads – zoveel mogelijk data en inzichten te verzamelen, die we kunnen gebruiken om onze leden beter te helpen aan meer business”, aldus commercieel directeur Paul Kleijn.

Promotie via online strategieën

Paul ziet dat leden het nog te druk hebben met hun standaard diensten, om de werkzaamheden uit te breiden met e-mobility. “Daarom hebben wij Eder electro en eleQtriQ Services benaderd voor deze pilot. Dit zijn twee vooruitstrevende elektrotechnische installatiebedrijven met een toekomstgerichte blik”, vertelt Paul Kleijn. Beide bedrijven sloten zich in juni aan bij de coöperatie en zijn nauw betrokken bij de opzet van de pilot. De webshop wordt gepromoot via online advertentiestrategieën, binnen een gecontroleerd postcodegebied rondom de twee bedrijven. Als de pilot succesvol is, wordt de campagne uitgebreid zodat meer leden kunnen aanhaken.

Installateurs ontzorgen

Tijdens de pilot neemt Abel zoveel mogelijk aspecten rondom het traject uit handen. “Al het klantencontact ligt bij ons, zodat de installateur alleen hoeft te doen waar hij goed in is: installeren”, verzekert Kleijn. “We verzorgen de schouw, maken offertes en berekeningen, ondersteunen tijdens het bestelproces en zijn continu bereikbaar voor alle vragen. Na de installatie zijn wij het eerste aanspreekpunt voor de klant; alleen als het écht nodig is, schakelen we de installateur in. Het komende halfjaar testen wij hoe de trajecten verlopen. Door continu te monitoren kunnen wij het proces optimaliseren.”

eleQtriQ Services

Paul Willemse en Patrick van Amelsvoort vormen het dynamische duo achter eleQtriQ slimme installaties en eleQtriQ Services. Met hun achtergrond in de installatie- en energietechniek weten ze samen met een team van 25 medewerkers alle soorten elektrotechnische installaties volledig te installeren en onderhouden.

Verduurzaming is de paraplu van de werkzaamheden binnen eleQtriQ Services. “Maar eigenlijk legden wij al zonnepanelen, installeerden wij al laadpalen en gebruikten wij al ledverlichting voordat het ‘verduurzamen’ werd genoemd”, vertelt Paul Willemse. Tijdens corona stonden deze werkzaamheden op een laag pitje. Paul en Patrick zien dat de aanvragen weer binnenstromen vanwege de duurzaamheidseisen van de overheid. Zo ook de e-mobility klussen, al is daar volgens hen nog wel werk aan de winkel. Dat was één van de redenen voor hen om deel te nemen aan de pilot. Patrick: “Er komen elektrische auto’s bij, maar daarvoor moet ook het aantal publieke laadpunten drastisch omhoog. De installatiebranche speelt hier een cruciale rol in. Dit is een prachtige kans voor Abel leden.”

Blijf niet aan de zijlijn staan

Paul Willemse begrijpt de aarzeling vanuit leden om e-mobility op te nemen in het dienstenpakket. “De ontwikkelingen gaan razendsnel. Vroeger kon een laadpaal aan of uit, nu heb je allerlei mogelijkheden zoals slim laden en load balancing. Daarnaast is het productaanbod verdriedubbeld: je moet je erin verdiepen om bij te blijven.”

Het is voor hem geen reden om aan de zijlijn te blijven staan. Willemse: “Wij willen het goede voorbeeld geven aan leden door deel te nemen aan de pilot. En hen te enthousiasmeren om mee te doen. Zij mogen ons en Eder electro altijd benaderen met vragen. Dat is ook een belangrijke reden geweest voor ons om lid te worden: zodat we onze kennis en ervaring kunnen delen. Wij komen dagelijks w-installateurs tegen tijdens werkzaamheden. Door samen te werken kunnen wij mooiere totaalinstallaties opleveren.”

Eder electro

Edwin Robben heeft ruim dertig jaar elektrotechnische ervaring op zak. “Mijn vader zat in dit vak, dus ik weet niet beter”, vertelt hij. Eder electro werd opgericht in 2007 en is gespecialiseerd in elektrische installaties. De focus ligt op industrie en luxe woningbouw. Net als bij eleQtriQ Services vormen duurzaamheid en innovatie de rode draad binnen de dagelijkse werkzaamheden. Met zonnepanelen, laadstations, domotica en technische verduurzaming weten Edwin en zijn compagnon Eric van den Hoven alle wensen van de klant te vervullen. Volgens Edwin is dat te danken aan de nieuwsgierige en gedreven aard van de organisatie en de medewerkers. Vanaf het moment dat laadpalen op de markt verschenen, heeft Edwin de techniek omarmd. “Mijn motto is: ‘Stap vooraan in’. De techniek ontwikkelt zich met de minuut. Doordat je alles vanaf het begin meemaakt, hoef je later minder bij te scholen. Ik lees veel vakbladen, bezoek beurzen en onderhoud contact met fabrikanten. Zo zorg ik dat we niet achter de feiten aan lopen.”

Vertrouwen

Het installeren van laadstations is al langere tijd onderdeel van de werkzaamheden en zal met de deelname aan de pilot toenemen. “Toen Paul Kleijn mij benaderde, zette dat mij aan het denken”, vertelt Edwin. Hij ziet dat de overstap naar een duurzamer vervoersalternatief onvermijdelijk is. “We moeten iets anders. Paul gaf mij het vertrouwen in de pilot om er, samen met eleQtriQ Services, een succes van te maken.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
Nieuw lid: E&B Techniekgroep
13 oktober 2023
Nefit Bosch en Struycken Installaties: Lokale expertise met internationale achterban
13 oktober 2023
Nieuw lid: Rutherm