Een backoffice beheersysteem is een essentieel onderdeel van een laadstation. Een slimme configuratie maakt het mogelijk om laadstations kostenefficiënt te beheren vanuit één systeem. In de backoffice worden alle gegevens uit de aanwezige laadstations opgeslagen en inzichtelijk gemaakt. We vroegen Robbin Becker, Product Manager van Abel Installatie, waarom het een onmisbaar managementsysteem is voor iedereen die laadservice aanbiedt.
(Semi)openbare laadstations communiceren met een zogeheten backoffice over wie er wil laden, hoeveel kilowattuur (kWh) er wordt geladen, wat de rekening daarvoor is en nog meer. “We kunnen een compleet pakket laadservices aanbieden. Een backofficeverbinding is onmisbaar voor bijvoorbeeld bedrijven, supermarkten, horecagelegenheden en hotels die laadservice voor gebruikers van elektrische auto’s willen aanbieden. Heeft een bedrijf meerdere vestigingen in het land, dan kunnen laadstations in één systeem worden opgenomen en centraal worden beheerd. Laadprofielen van specifieke gebruikers kunnen op al deze vestigingen worden toegepast. Een prijs per kWh, een starttarief of laden per minuut, alles is mogelijk. Ad hoc laden middels QR-code met directe betaling of laadsessies starten met de AbelEV laadapp behoort tevens tot de mogelijkheden. Alle laadsessies worden automatisch verrekend met de gebruiker, zodat de locatie-eigenaar hier geen omkijken naar heeft. Daarnaast kun je zelfs bepalen welke elektrische rijder voorrang of een hoger vermogen krijgt toegewezen. Een directeur of een buitendienstmedewerker van een bedrijf kan daardoor sneller weer op weg dan de collega die langer op kantoor aanwezig is”, vertelt Robbin Becker. “Ook is de backoffice ideaal voor de leaserijder die thuis zijn elektrische auto oplaadt. De kosten kunnen automatisch met de werkgever worden verrekend. Bovendien heb je 24/7 inzicht in onder andere je laadsessies.” De AbelEV backoffice kan zowel via GSM als via LAN met de laadstations in het netwerk communiceren. Prettig voor locaties waar geen bereik is of bij grote laadpleinen waar veel stations gezamenlijk een netwerk vormen.
Abel Installatie kan verschillende merken laadstations koppelen aan het backoffice beheersysteem. “We denken in oplossingen in plaats van producten”, vertelt Robbin. “Dat vertaalt zich enerzijds naar de gebruikers. De klant kiest het laadstation dat het beste past bij zijn behoefte. Eventuele bestaande laadstations kunnen we koppelen aan ons systeem. Aan de andere kant is het voordelig voor de installateur. Die kan de klant meerdere merken en soorten laadpalen aanbieden, met slechts één backofficepakket dat bij alle opties past. Ook voor de installateur geldt het gemak van werken met één systeem in plaats van losse systemen per merk.”
Veel installateurs hebben weinig of geen ervaring met laadpalen in een backofficesysteem. Daarom ontzorgt Abel Installatie installateurs met haar backofficeservice, door middel van hosting, verbinding, monitoring en ondersteuning. “We willen installateurs zo min mogelijk belasten met zaken die op de achtergrond gebeuren. De installateur plaatst de laadpaal en wij doen de dienstverlening eromheen. We monitoren 24/7 de status van alle laadstations en bekijken hoe we de beschikbare energie het beste kunnen verdelen. De basis is onze verantwoordelijkheid. Hoeveel kennis, tijd en energie de installateur er zelf in wil stoppen, stemmen we met elkaar af. Onze servicedesk vangt de eerste vragen af en verleent service zoveel mogelijk op afstand, zodat de installateur alleen met een gerichte serviceopdracht ter plaatse hoeft te komen en snel en adequaat te werk kan gaan.”
Alle laadsessies worden bijgehouden en automatisch afgerekend in het backofficesysteem. De beheerder kan de status van de laadstations inzien en eventueel de bediening overnemen. De bezoeker betaalt de laadkosten met zijn laadpas, via de app of door de QR-code op de laadpaal te scannen.
Neem contact op met Robbin Becker via robbin@abelinstallatie.nl.