18 april 2022

Partners in e-mobility sinds 2018


Duurzame voordelen voor dealers, Kia-eigenaren én leden van Abel

Eind 2018 sloot Kia een partnership met Abel, om laadoplossingen op maat te kunnen leveren bij hun elektrische auto’s. Sindsdien ondersteunen wij alle dealerbedrijven tijdens het advies- en verkoopproces. De installatie van alle laadpunten wordt uitgevoerd door gespecialiseerde lidbedrijven van Abel. Tim den Besten, Manager Product Management & New Mobility bij Kia en onze e-mobility manager Robbin Becker blikken terug en vooruit op de succesvolle samenwerking.

Sinds de komst van de Kia e-Niro in 2018 gaat het hard met de elektrische opmars van Kia. Vorig jaar was de e-Niro één van de bestverkochte elektrische auto’s. De opvallend vormgegeven EV6 is auto van het jaar 2022. En vóór 2027 breidt Kia het aantal elektrische modellen uit naar 14. Gezien de stevige ambities op het gebied van duurzame mobiliteit, wordt het partnership met Abel alsmaar belangrijker. “We hebben een goed lopend proces ingericht. Het meest trots ben ik op de leads die we hiermee genereren vanuit het dealernetwerk”, aldus Tim den Besten. “Onze dealers zijn vanuit het verleden niet opgeleid om laadpalen te verkopen. Abel vult dat stukje
perfect op, inclusief installatie, onderhoud en een verbonden backoffice zodat laadsessies thuis optioneel automatisch gedeclareerd worden aan de werkgever.”

 

Robbin Becker wil service bieden in het verlengde van de dealers: “Een laadpaal is een complex product. Het is niet zomaar een accessoire, maar een op zich zelf staande technologie met allerlei mogelijkheden en beperkingen. Daarom ondersteunen wij de dealer zoveel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan laadpaaldummies voor in iedere showroom en brochures met belangrijke informatie. We checken ook altijd bij de klant of de brochure goed is ontvangen en of er nog vragen zijn. Dat zijn kleine dingen die echt het verschil maken in de klantbeleving.”

Lead zonder moeite doorsturen

“We hebben ook veel gesleuteld aan de manier waarop we de laadpalen aanbieden”, vertelt Robbin. “Om op een goed vermogen te laden, moet je soms best wat investeren: bij een elektrische auto kan dat zomaar 7 tot 8  van de aankoop zijn. Voor veel mensen is dit niet duidelijk, dus dat moest op een toegankelijke manier worden gebracht. Waarna de dealer de lead zonder al te veel moeite naar ons moest kunnen doorsturen.” Tim haakt in: “Onze verkopers zijn niet opgeleid om te praten over elektrotechniek. De noodzaak was ook niet hoog omdat er veel zakelijke e-mobility klanten waren.

“In 2027 wil Kia wereldwijd 14 volledig elektrische modellen hebben.”

Laden bij Kia-dealers

Kia & Abel werken ook samen aan een laadnetwerk bij de Kia-dealers, als voorbereiding op het toenemende aantal volledig elektrische modellen. Zo kunnen de dealers alle demonstratie-EV’s snel opladen voor de volgende proefrit. Dankzij de snelladers hebben ook bezoekers van de Kia-dealer snel weer voldoende energie om hun rit te vervolgen. Voor dit laadnetwerk leverde MENNEKES eMobility Nederland de AMEDIO® laadzuilen en AMTRON® Professional wallboxen. “Die auto’s werden toch wel verkocht. Nu we steeds meer aan particulieren verkopen, is dat wel anders. Abel ontlast de dealers echt in het proces. De vereiste kennis is zo specifiek: elke woning heeft weer een andere huisaansluiting en andere uitdagingen. Hoe ga je daarmee om, welke vragen moet je stellen, welke producten moet je aanbieden? Dat hele proces neemt Abel van ons over.”

Kant-en-klare opdrachten

Robbin: “Bij Abel&co zijn inmiddels 270 installatiebedrijven aangesloten; een groot aantal biedt ook elektrotechniek. Bij die leden hebben we geïnventariseerd wie regionaal of landelijk werkt en of ze aan de eisen van dealers en klanten van Kia konden voldoen. Er is bijvoorbeeld kennis en kunde nodig op middenspanningsgebied. Zo zijn we tot een selectie bedrijven gekomen die daadwerkelijk installaties uitvoeren en opleveren. Nadat wij een advies- en verkooptraject hebben voltooid, krijgen zij de opdracht toegespeeld, inclusief instructies en alle benodigde materialen. Voorlopig zullen die installateurs niet stilzitten, gelet op de plannen van Kia.”

Vooruitzichten

Dat Kia toekomstgericht is, is duidelijk. Tim: “In 2020 heeft Kia de Plan S-strategie gelanceerd. Elektrificatie is hierin één van de belangrijke pijlers. Momenteel hebben we drie elektrische modellen: de e-Soul, de e-Niro en de EV6. In 2023 komt de EV9, deze volledig elektrische auto is groter dan een Sorento en wordt ons nieuwe flagship model. Daarna lanceren we elk jaar twee elektrische modellen. Dat zijn mooie vooruitzichten, zowel voor ons als voor Abel.”

Gerelateerd nieuws


8 maart 2024
In 3 stappen op weg naar volledig elektrische wagenparken
8 maart 2024
Abel maakt ondernemen rendabel
13 oktober 2023
2030 aan de horizon